BDSM - seksuallivets ekstremsport
Abstract
Hensikt: Belyse hvordan aktive BDSM-utøvere i et etablert BDSM-miljø i Norge erfarer samtykke, grenser og kommunikasjon med sin(e) partner(e). Dette for å tette kunnskapshull, finne ut hvordan kommunikasjon, samtykke og grenser ser ut i praksis, samt bidra til sexpositivisme, folkeopplysning og videre forskning.
Teoretisk forankring: For å belyse vår problemstilling har vi tatt utgangspunkt i Simon og Gagnons teori om seksuelle skript og Almås og Benestad sin teori om tenningsmønstre. Vi baserer oss også på internasjonal forskning rundt tematikken.
Metode: For å få svar på vår oppgave har vi brukt en kvalitativ tilnærming, med semistrukturerte intervju som forskningsmetode. Vi har intervjuet 7 informanter. For å analysere resultatene har vi brukt Brauns og Clarkes refleksive tematiske analyse.
Resultater: De mest sentrale funnene omhandlet den enkelte utøverens egne ønsker og behov, samt hvordan de ivaretar egne og partner(e) sin(e) grenser. Vi fant at blant annet selvinnsikt, åpenhet, kjemi med partner(e), respekt og BDSM-utøvernes roller, påvirket den mellommenneskelige kommunikasjonen. I tillegg spilte BDSM-miljøet en stor rolle i utøvernes erfaringer, blant annet fordi det sørget for rammer og regler for lek. Samtidig ble miljøet en arena for kunnskaps- og erfaringsutveksling.
Konklusjon: Tre hovedelementer var avgjørende for hvordan BDSM-utøvere erfarte samtykke, grenser og kommunikasjon i miljøet. Disse var; betydningen av tilhørighet, betydningen av kommunikasjon, forventninger og kunnskap rundt seksualitet, og betydningen av forståelse og bevissthet om egne seksuelle preferanser og tenningsmønstre. Et bifunn var at BDSM-utøverne adapterte erfaringer fra BDSM-miljøet til livet utenfor. Våre funn antyder at BDSM-utøvere kan ansees som ressurspersoner hva angår samtykke, grenser og kommunikasjon, selv om også de finner dette utfordrende. Vi oppfordrer til videre forskning på feltet.
Nøkkelord: BDSM, Samtykke, kommunikasjon, grenser, seksuelle tenningsmønstre, skript teori.