Ansattes erfaringer med personsentrert omsorg i bokollektiv til personer med demens
Description
Full text not available
Abstract
Prosjektets bakgrunn:
Det vil i årene fremover være mangel på helsepersonell og det vil være flere eldre. Flere personer med demens vil trenge et tilrettelagt tjenestetilbud.
Hensikt og problemstilling:
Jeg har valgt å skrive om ansattes egne erfaringer når det utvikles nye arbeidsmetoder, boformer og tjenestetilbud. I utvikling av nye tjenestetilbud trengs det undersøkelser og forskning for å få innsikt i påvirkning på feltet. Hensikten med denne masteroppgaven er å utforske ansattes erfaring med personsentrert omsorg i bokollektiv til personer med demens. Arbeidsplassen til ansatte er bokollektiv som er inspirert av demenslandsby i Nederland.
Metode: Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det har blitt rekruttert seks ansatte fra ulike bokollektiv til personer med demens som arbeider etter prinsipper om personsentrert omsorg. Disse seks har blitt intervjuet individuelt basert på semistrukturerte intervju. I intervjuet har de delt sine personlige erfaringer. Intervjuene ble transkribert og analysert inspirert av Malteruds systematiske tekstkondensering.
Resultater: Ut ifra analysen har jeg kommet til følgende hovedfunn som jeg har delt i positive og utfordrende faktorer knyttet til ansattes erfaringer med personsentrert omsorg. Positive funn er at utformingen av fysisk bomiljø tilrettelegger for bevegelsesfrihet for beboer. Organiseringen er inndelt med klare roller- og ansvarsområder men tid til personsentrert omsorg kan være utfordrende.
Konklusjon: Ansatte erfarer at personsentrert omsorg er en god tilnærming og oppgave- og arbeidsfordeling er tydelig, men den utfordres av manglende tid og organisering av enkelte deler av tjenesten.
Nøkkelord: Ansatte, personsentrert omsorg, bokollektiv, personer med demens, helsepersonell og demens