Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorød, Anne Brita
dc.contributor.authorPedersen Muller, May Helena
dc.date.accessioned2023-06-17T16:23:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.uia:inspera:138363241:51155691
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071897
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne studien er hvordan gutter opplever og erfarer sitt hverdagsliv. Hensikten er å få en bedre innsikt og forståelse av guttene. Min bakgrunn som helsesykepleier i skolehelsetjenesten har inspirert meg til å velge dette temaet. Guttene ligger etter jentene når det gjelder utvikling og det å fullføre skolegangen. Problemstillingen er: «Hvordan opplever og erfarer en gruppe gutter over seksten år følelser og tilhørighet til venner, familie og skole? hvordan håndterer og mestrer guttene utfordringer?» For å undersøke problemstillingen min har jeg valgt å bruke kvalitativ metode. Fokusgruppeintervju og enkelt intervju ble benyttet i undersøkelsen. Det ble to gruppeintervjuer og fem enkeltintervjuer totalt med tilsammen ni informanter. Utvalget bestod av gutter som var fylt 16 år og opptil 21 år. Et intervju var på et bibliotek, mens resten var på ungdomsklubben. Intervjuene ble transkribert og analysert. Analysen resulterte i studiens funn. Hovedfunnene i studien er knyttet til tilhørighet, overtenkning, følelser, motivasjon og mestring. Guttene snakker om viktigheten av å tilhøre en familie og ha venner. Flere av guttene har negative opplevelser med skolen og det å være annerledes og skille seg ut fra de andre guttene. følelser er vanskelig å snakke om. Guttene vil ikke snakke om følelser eller vanskelige hendelser med familie eller terapeuter. Det kommer frem fra funnene at det er vennene som blir viktige samtalepartnere for guttene som har det vanskelig. Guttene er lei av skolen og kan kjenne på stress og press. Nøkkelord «gutter», «følelser», «tilhørighet», «mestring», «motivasjon», «venner» og «familie»
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvordan opplever og erfarer en gruppe gutter over seksten år følelser og tilhørighet til venner, familie og skole? Hvordan håndterer og mestrer guttene utfordringer?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel