Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVatnøy, Torunn Kitty
dc.contributor.authorKartevoll, Anette
dc.contributor.authorJacobsen, Therese
dc.date.accessioned2022-09-21T16:25:05Z
dc.date.available2022-09-21T16:25:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.uia:inspera:107893329:51424804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3020405
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn for prosjektet: I Stortingsmelding 9 (2012-2013) en innbygger- en journal er det et mål at innbyggere skal ha tilgang til enkle og sikre digitale tjenester. Helsenorge skal bidra til å nå målet og fremmes som den viktigste kilden til offentlig informasjon og kommunikasjon for innbyggere i Norge. Hensikt og problemstilling: Studien har som mål å undersøke hvordan det oppleves for eldre å bruke Helsenorge, og å få frem kunnskap om hva som kan være av betydning for at flere eldre skal bruke tjenesten. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har eldre med bruk av Helsenorge og hva kan bidra til økt bruk? Metode og utvalg: Studien har et kvalitativt design og det er gjennomført individuelle intervjuer av eldre over 65 år. Utvalget har erfaring med å bruke internett og noe kjennskap til Helsenorge. Intervjuguiden er utformet med utgangspunkt i Unified Theory of Acceptance and Use of Technology og The e-health literacy framework. Det er brukt Braun & Clarke sin metode for tematisk analyse. Resultat: Eldre har for det meste gode erfaringer med å bruke Helsenorge. Helseportalen bidrar til selvstendighet, kontroll, bedre tilgang til helseopplysninger og kontakt med helsetjenesten. Mange har hatt nytte av å delta på kurs og det ser ut til at å legge til rette for økt mestringstro kan bidra til økt bruk. Konklusjon: Deltakerne i studien har gode erfaringer og verdsatte fordeler med å bruke Helsenorge. Funnene tyder likevel på at grunnleggende dataferdigheter, interesse og manglende behov for å bruke digitale helsetjenester er med på å begrense bruk. Økt helsekompetanse, motivasjon, mestringsfølelse og opplevelse av deltakelse fremstår som nødvendig grunnlag for bruk av Helsenorge. Trygge læringsmiljøer som tilrettelegger for erfaring med systemet bidrar til å øke kompetansen. Likevel tyder funnene på at ikke alle ønsker å benytte digitale helsetjenester eller læringstiltak. Nøkkelord: Helsenorge, helsekompetanse, eldre, UTAUT, e-Health Literacy Framework.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherUniversity of Agder
dc.titleHvilke erfaringer har eldre med bruk av Helsenorge.no og hva kan bidra til økt bruk?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel