Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorUrving, Lars Erik
dc.contributor.authorNystad, Knut
dc.date.accessioned2015-09-14T06:59:54Z
dc.date.available2015-09-14T06:59:54Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299662
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractUnited4Health er et forsknings- og innovasjonsprosjekt som har et fokus på utvikling av teknologiske løsninger som skal bidra med telemedisinsk oppfølging av blant annet KOLS-pasienter. Gjennom bruk av et nettbrett, et web kamera og et pulsoksymeter, skal pasienter motta telemedisinsk oppfølging i sine egne hjem. Pasienten kommuniserer med en sykepleier, som holder til på en telemedisinsk sentral, gjennom nettbrettet. Det har vært stort fokus på å undersøke om dette er en gyldig behandlingsmetode, for å avgjøre om telemedisin er verdt å satse på eller ikke. Det har derimot vært lite fokus på hvordan organisatorisk effektivitet oppnås i slike prosjekter. For å endre dette fokuset, presenterer vi prosessorientering for å oppnå ønskede effekter i prosjektet U4H. Problemstillingen til denne studie er derfor: ”Hvordan kan prosessorientering bidra til å oppnå ønskede effekter ved implementering av telemedisinske løsninger for KOLS-pasienter” For å svare på denne problemstillingen har vi tatt utgangspunkt i litteratur som omhandler telemedisin på en side, og prosessorientering på den andre siden. Telemedisin er et begrep som går innenfor e-helse og velferdsteknologi. Det har vært lite forskning som knytter disse områdene sammen. Denne studien har gjennomført en kvalitativ casestudie gjennom intervjuer, samt dokumentanalyse av prosjektdokumentasjon. Intervjuene har vært gjennomført med prosjektdeltakere i det aktuelle prosjektet til U4H. Totalt har vi foretatt 9 intervjuer av nøkkelpersoner i prosjektet. Studien har avdekket at det kliniske aspektet til prosjektet, har blitt høyt prioritert. Dokumenteringsprosessen av kliniske data, utføres i to forskjellige systemer. Det er lite som tyder på at det gis oppmerksomhet til hvordan kapasiteten til denne løsningen kan kartlegges, og eventuelt forbedres. Prosessorientering burde være med fra starten av prosjektet. Etableringen av prosesser og en god dokumentasjonskultur trenger ikke gå på bekostning av den kliniske delen. En god dokumentasjonskultur vil kunne forhindre at det blir tatt prosjektbeslutninger på feil grunnlag, og gir større sannsynlighet for at informasjonssystemene som er i bruk, vil være mer skreddersydd til prosessene. Ved å gjennomføre ytelsesmåling av prosessene, vil man få tydeligere innblikk i hvilken kapasitet den telemedisinske sentralen har. Når prosesser er kartlagt tilstrekkelig, vil det være enklere å identifisere forbedringer. Slik informasjon kan være nyttig i en evaluering av den telemedisinske løsningen som en helhet. Vi har sett at prosessorientering har et potensiale i prosjekter som skal implementere telemedisinske løsninger for KOLS pasienter. Første utfordring er forøvrig at interessenter må se verdien av økt organisatorisk effektivitet. Undersøkelsen har observert flere prosjekt-elementer som trenger et større fokus, dersom det blir aktuelt å fokusere på organisatorisk effektivitet. Vi bidrar til litteraturen med å presentere spesifikke løsninger som er tilpasset U4H prosjektet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleProsessorienterte effekter på telemedisinske prosjekter Et case studie i Kristiansandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550nb_NO
dc.source.pagenumber82 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel