Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinset, Anders
dc.contributor.authorGrønning, Jonatan
dc.date.accessioned2015-09-14T06:48:15Z
dc.date.available2015-09-14T06:48:15Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299654
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDet har de siste årene kommet et stadig større press om effektivisering og digitalisering i den offentlige sektoren i Norge. Dette innebærer blant annet effektivisering av ressursbruk og fokus på høyere produktivitet. I tillegg til dette har det i senere tid vokst frem en økende oppmerksomhet rundt det å være prosessorientert. Dette kommer blant annet av tankegangen om at en prosessorientert virksomhet kan gå fra å være opptatt av hver enkelt funksjon sin isolerte prestasjon, til å fokusere på verdiskapning og effektivitet på tvers av funksjonene. I den forbindelse undersøker denne studien hvilke utfordringer som er knyttet til prosessen ved fredning av offentlige kulturminner, og hvordan prosessledelse og IT sammen kan bidra til å løse disse utfordringene. For å besvare vårt forskningsspørsmål bygger denne studien på et litteraturgrunnlag bestående av tre hovedretninger, nemlig prosessledelse, informasjonsforvaltning, og endringsledelse. Videre tar oppgaven utgangspunkt i fredningsprosessen ved Riksantikvaren. Fredningsprosessen er en av Riksantikvarens hovedprosesser, der formålet er å sikre varig vern for et tverrsnitt av kulturminner fra hele landet. Riksantikvaren består av en funksjonsorientert organisasjonsstruktur hvor flere seksjoner tar del i prosessen, og besitter en rekke «silo-baserte» IT-løsninger som blir benyttet. Fredningsprosessen oppleves i dag som lite effektiv, noe som i hovedsak gjenspeiles i en lang og uforutsigbar saksbehandlingstid. Gjennom en kvalitativ casestudie har fredningsprosessen hos Riksantikvaren blitt kartlagt ved bruk av intervjuer, dokumentanalyse og gjennom utarbeidelsen av en prosessmodell. En viktig del av vår analyse har vært å bruke Hammers PEMM-modell til å kartlegge modenhetsnivået til fredningsprosessen, for å beskrive dagens situasjon og identifisere utfordringer. På bakgrunn av datainnsamlingen har det i tillegg til den lange saksbehandlingstiden blitt identifisert en rekke andre overordnede utfordringer ved fredningsprosessen. Først og fremst er det tydelige utfordringer ved samarbeid på tvers av avdelinger og seksjoner, noe som også innebærer en mangel på informasjon og kunnskapsdeling. I tillegg til dette er det også identifisert enkelte utfordringer relatert til IT-løsningene. Dette kommer klart frem av at informasjon er spredt i ulike IT-systemer og arkiver, og at denne informasjonen ofte ikke er oppdatert eller fremstår som mangelfull. Blant annet er det en tydelig mangel på oppdateringer av Riksantikvarens nettside i forhold til informasjon om fredninger. Utover dette har det også blitt identifisert en noe lav brukervennlighet i saksbehandlingssystemet. De identifiserte utfordringene ved prosessen kan sees i lys av både organisatoriske- og ITrelaterte forhold hos Riksantikvaren. Innenfor organisatoriske forhold konkluderer vi med at Riksantikvaren har et forbedringspotensial i forhold til ledelse og styring av prosessen, samt i forhold til informasjons- og kunnskapsdeling. Det virker også som en funksjonspreget organisasjonsstruktur hindrer en strømlinjeformet prosess som går på tvers av avdelinger og seksjoner. Innenfor IT-relaterte forhold konkluderer vi med at det er utfordringer knyttet til IT-arkitektur, og et manglende samspill mellom IT og prosess. Disse IT-relaterte forholdene er spesielt utfordrende i forhold til informasjonsflyt i prosessen, noe som er en av årsakene til den lange saksbehandlingstiden Riksantikvaren opplever. På bakgrunn av analyse av modenhetsnivå, diskusjon omkring de identifiserte utfordringene og relevant litteratur har vi utarbeidet flere ulike forslag til forbedringstiltak. Tiltakene har til hensikt å imøtekomme utfordringer knyttet til organisatoriske og IT-relaterte forhold. Disse tiltakene består av: • Dokumentering og definering av rutiner og ansvarsområder • Opplæring innen prosesstankegang, endringer i prosessen, og kritiske IT-systemer • Systemintegrasjon og tilrettelegging for informasjonsdeling • Involvering fra ledelsen og ansvarliggjøring av prosesseier • Mål, målinger og kontinuerlig forbedring I tilknytning til gjennomføring av de overnevnte tiltakene har vi identifisert potensiell motstand blant ansatte, blant annet på grunn av ekstraarbeid, frykt for det ukjente og endring av maktforhold. På bakgrunn av dette presiserer vi viktigheten av endringsledelse for å kunne legge til rette for, og gjennomføre endringene på en vellykket måte. Denne studien gir et viktig bidrag til Riksantikvaren ved å belyse utfordringer ved deres fredningsprosess, i tillegg til å legge frem forslag til tiltak for å løse disse. Studien gir også et bidrag til andre praktikere innen offentlig sektor, i Norge eller andre land, som har lignende prosesser og utfordringer. Videre bidrar studien til forskning ved å redegjøre for hvordan en fredningsprosess for offentlige kulturminner foregår i Norge og hvordan prosessforbedringsforsøk kan gjennomføres og styres. Som følge av et stadig større krav til effektivisering og forbedring i offentlig sektor, kan vår studie være av interesse for forskere som ønsker å gjennomføre lignende studier av prosesser der lovverk i stor grad legger føringer. Studien bidrar også ved at den viser en praktisk anvendelse av PEMM-modellen i en prosess som i stor grad er lovregulert, hvilket kan være av interesse for andre forskere som ønsker å benytte samme modell. Videre forskning kan undersøke effektene som oppstår på bakgrunn av Riksantikvarens nåværende tiltak for forbedring, samt våre foreslåtte tiltak. Denne forskningen kan foregå gjennom en longitudinell studie som utdyper effektene, eventuelt gjennom en aksjonsforskningstilnærming der forskeren tar del i gjennomføringen av tiltakene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleProsessforbedring ved hjelp av prosessledelse og IT En casestudie av fredningsprosessen ved Riksantikvarennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550nb_NO
dc.source.pagenumber113 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel