Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLaxdal, Aron Gauti
dc.date.accessioned2015-09-11T10:54:28Z
dc.date.available2015-09-11T10:54:28Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/299566
dc.descriptionMasteroppgave idrettsvitenskap- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne tverrsnittstudien undersøkte forholdet mellom selvregulert læring, antall timer ustrukturert trening og trenerens talentvurdering hos unge norske fotballspillere. I tillegg ble forholdet mellom selvregulert læring og mengde ustrukturert trening studert. Tidligere forskning innen talentidentifikasjon har vist at mange av de beste akademiene i europeisk fotball ofte foretrekker spillere som tar ansvar for egen læring gjennom selvregulering og trener på egenhånd utenom organiserte treninger. Med tanke på disse funnene forventet vi de samme tendensene på vårt utvalg av 365 mannlige og 167 kvinnelige fotballspillere i alderen 13-20 år. Informasjon om disse spillerne ble samlet inn ved bruk av et spørreskjema. For å undersøke forholdet mellom de aktuelle variablene ble det gjennomført korrelasjons-, regresjons- og ANOVA analyser. Resultatene indikerte at grad av selvregulering og antall timer med uorganisert trening kan påvirke trenerens talentvurdering. Videre ble det funnet en positiv sammenheng mellom grad av selvregulering og mengde ustrukturert trening. Studiens resultater bidrar til allerede eksisterende forskning på feltet ved å underbygge tidligere teori, samtidig som den tilføyer med nye funn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationME 517
dc.titleTalentfull gjennom lek? Forholdet mellom uorganisert trening, selvregulert læring og trenerens talentvurdering blant unge norske fotballspillerenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Sports medicine: 850::Exercise techniques: 851nb_NO
dc.source.pagenumber87 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel