Det nøtte itj å vårrå flink ålein : innføring av telemedisinsk samhandling i norske kommuner
Abstract
Innledning
Innføring av telemedisinske tjenester har vist seg å være komplekse, fordi det i en
telemedisinsk innovasjon utvikles nye tjenester, prosesser og organisasjonsformer. Det er
forsket mye på slike innføringer på sykehus, men vi vet lite om hvordan dette foregår i norske
kommuner. Derfor har vår problemstilling vært: Hvordan foregår innføring av
telemedisinske tjenester i norske kommuner?
Materiale og metode
For å besvare problemstillingen har vi brukte en kvalitativ metode med fire
fokusgruppeintervju med 24 informanter fra 21 kommuner i tre helseregioner. Vi har brukt
implementeringsmodellene Normalization Process Theory og FITT- Framework for å belyse
våre funn.
Resultater
Helsemyndighetenes føringer og finansiering har hatt innflytelse på utviklingen. Alle hadde
en grundig sosiologisk forankringsprosess. Prosessene har bestått av ildsjeler, pådrivere, bred
involvering, kartlegging, markedsføring og systematisk tjenesteutvikling. Videre fant vi at det
er utfordringer i samarbeid med HF. Deres rolle som samhandlingsaktør er betydningsfull og
deres manglende deltakelse gir stagnert tjenesteutvikling.
De tekniske utfordringer har vært mange. Kommuner har for lite båndbredde, og behovet for
tilpasning av nettverk, teknologi, opplæring i bruk av videokonferanse og tjenesteutførelser er
stort.
Konklusjon
Klare anbefalinger har kommet fram i løpet av studien. Disse omfatter bl.a. at man må støtte
opp om lokale ildsjeler og pådrivere, sørge for bred involvering på alle nivå, gjøre en nøye
behovskartlegging både av samhandlingsbehov og tekniske behov og sørge for en
interkommunal teknisk tilrettelegging i samarbeid med Helsenettet.
Nøkkelord: Telemedisin, innføringsprosesser, kommuner, samhandling