Klimaomstilling: et møte mellom diskurs og planlegging
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2565640Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteroppgaven skal jeg se på hva som er formålet med klimastrategier i Vestfold fylkeskommune, hvordan de har blitt utformet og hvordan de har utarbeidet et konkret prosjekt. Kyotyavtalen, Parisavtalen og nasjonale føringer for arbeidet med klima vil bli sett på for å sette en bakgrunn for arbeidet med klima. Jeg har sett på klimastrategier og prosjektet med bakgrunn i intervjuer jeg har gjennomført og setter dette opp mot Dryzek (2013) sine miljødiskurser. Jeg kommer til å argumentere for at diskursen som er gjeldene blant mine informanter er innenfor industrialismens rammer. Horten videregående skole som plusshus er et prosjekt som kan bli sett på som både økologisk bærekraftig og teknisk problemløsende. Det vil også bli vist til hvorfor dette prosjektet ikke kan ses på som radikalt. Videre vil det bli satt fokus på planleggingsteorier; Inkrementalismen, rasjonalistisk planleggingsteori, kollaborativ planleggingsteori og agonismen. Her vil relevant empiri bli analysert opp mot de ulike teoriene. Jeg vil diskutere rundt hvordan man kan forstå prosessene rundt utforming av klimastrategiene og Horten videregående skole ved hjelp av de ulike planleggingsteoriene. Det vil bli konkludert med at dette har vært prosesser som har bidratt til å samle diskursen rundt hvordan man kan jobbe med klima, men også diskutere om man kunne kommet frem til andre løsninger om det hadde blitt invitert til mer motsettende argumenter.
Beskrivelse
Masteroppgave global utvikling og samfunnsplanlegging UT505 - Universitetet i Agder 2018