Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPalføldi, Julianna
dc.date.accessioned2017-09-19T10:31:23Z
dc.date.available2017-09-19T10:31:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455394
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer IS501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractEuropa er preget av den kommende eldrebølgen og for å møte de kommende utfordringene, ønsker politikere og ledere å endre dagens helsesystem blant annet ved å rette fokuset mot pasienter. Ved å utvikle nye e-Helse løsninger og etablere nye prosjekter ønsker forskere å bidra til å løse utfordringene. Teknologien byr på ulike muligheter som kan understøtte det behovet som helsevesenet står foran, men for at disse prosjektene skal lykkes må et omfattende gevinstrealiseringsarbeid utføres. Studien tar utgangspunkt et meget komplekst prosjekt, 3P – Pasienter og profesjonelle i partnerskap for å kunne besvare forskningsspørmålene: Q1: Hvilke mål har pasienter og profesjonelle og hvilke problemer møter de i løpet av behandlingsforløpet? Q2: Hvilke måleindikatorer kan brukes for hver av interessentgruppene? Q3: Hvilken startverdi har disse indikatorene for hver enkelt interessentgruppe? Litteratur om gevinstrealisering i offentligsektor, gevinstledelse, interessent og målanalyse, og pasiensentrert helsetjenester ble kartlagt i forkant. Deretter ble 10 intervjuer utført med informanter som direkte eller indirekte knyttet til prosjektet. Resultatene viser at gevinstrealiseringsfokus i en tidlig fase av prosjekter er viktig, særlig når prosjektet er så komplekts og stort som 3P. For å kunne oppnå ulike effekter er det ikke bare evalueringsarbeidet ved endt prosjekt som er viktig, men også å utføre analyser i forkant som kan tidlig identifisere utfordringer, hindringer underveis i prosjektet. Studien viser at de ulike interessentgrupper har ulike perspektiv, mål og ønsker. De må være tydelige når de avklarer dette i forkant av prosjektet for å unngå konflikt i fremtiden. Disse ønskene og hensyn til sentrale interessenter bør justeres over tid for å avverge misforståelser og splittelser i løpet av prosjekt tiden. Det er også viktig at målene til de ulike interessenter blir foranket i ledelsen og blir kommunisert videre til de andre aktørene og at disse blir respektert og hørt av andre, selv om kultur og makt forskjell preger spesialist og kommunehelsetjenesten. Når det gjelder informasjon gjennom prosjektet og makt, kommer frem at pasienter som prosjektet handler om har minst informasjon, mens forskere har ingen påvirkning ovenfor prosjektet, bare et mer observerende rolle. Studien har også avdekket at litteratur er ufullstendig og det trengs mer forskning rundt tema som interessent teori som en del av gevinstrealiseringarbeid i e-Helse prosjekter i en tidlig fase av prosjektene. Det trengs også mer forskning om nøkkelindikatorer for å oppnå pasientsentrert helsetjeneste.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIS501nb_NO
dc.titleGevinstrealisering i e-Helse : En casestudie med fokus på pasientsentrerte helsetjenesternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 86 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal