Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Patricia Åsbø
dc.date.accessioned2017-09-19T10:14:35Z
dc.date.available2017-09-19T10:14:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455388
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer IS501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractFlere virksomheter føler på presset til å endre seg, for å møte nye kundekrav og konkurranse. Virksomheter innser behovet for digitalisering, men mange er usikre på hvordan man starter opp, og mange ledere mangler innsikt og klarhet om de ulike mulighetene og utfordringene som må vurderes i forbindelse med digitaliseringsarbeidet. En feil virksomheter gjør er å fokusere på teknologien fremfor strategien, som resulterer i at man ikke får ut de fordelene digitalisering gir. Masteroppgaven har gått i dybden og utforsket utfordringer og muligheter, samt hvilke faktorer som kan være viktig for å lykkes med en digitaliseringsstrategi, sett fra fire ulike bransje. Dette har blitt gjort ved å belyse to forskningsspørsmål: F1: «Hvilke utfordringer og muligheter ser virksomheter i forhold til digitalisering?» F2: «Hvilke faktorer oppfattes som viktige for å lykkes med en digitaliseringsstrategi?» For å svare på forskningsspørsmålene ble det gjennomført en utforskende, kvalitativ studie med 12 ledere fra fire utvalgte bransjer. Det ble avholdt semistrukturerte intervjuer med informantene. Studien har avdekket flere muligheter med digitalisering. De mest sentrale mulighetene er effektivisering og automatisering av forretningsprosesser, forbedret kundedialog og økt kundeinnsikt gjennom informasjon. Digitalisering som bidrar til forenkling og effektivisering, reduksjon av kostnader og økt inntjeningen, ble sett på som en av de største muligheten. Forbedret kundedialog og økt kundeinnsikt ble trukket frem som store muligheter, ved bruk av digitale kanaler. Økt kundeinnsikt gjennom tilgang til mye informasjon gir muligheter til målrettet markedsføring. De digitale kanalene er et viktig verktøy i kommunikasjonen mellom virksomheter og kunder. De mest sentrale utfordringene var nye konkurrenter med nye forretningsmodeller, motstand mot endring, mangel på ferdigheter og kompetanse, integrering av teknologi og at digitalisering haster. Konkurrenter med nye forretningsmodeller og lav etableringshindring, kan tilby samme eller nye produkter og tjenester til lavere kostnader. Motstand mot endring gjelder spesielt for den eldre generasjonen. Mangel på kompetanse og ferdigheter var en viktig grunn til motstand mot endring. Tilbud på integrerte systemer som svarer på bedriftens behov er mangelfull, dette gjelder spesielt for byggebransjen. Det er enighet i alle bransjene om at digitalisering haster, men det er ulike meninger om hvor mye det haster. Studien hadde mål om å avdekke faktorer som kunne være viktige for å lykkes med en digitaliseringsstrategi, og har kommet frem til 10 faktorer. Disse er: lederansvar, strukturell endring, engasjement og endringsledelse, organisasjonskultur, ferdighet og kompetanse, økonomiske aspekter, bruk av teknologi, kartlegge nå-situasjon og vise et behov og identifiser data. Det har blitt presentert konkret anbefalinger for hva som er viktig med hver enkel faktor. Gjennom studien har det også blitt utarbeidet en egen definisjon av begrepet digitalisering, for å gi en klarhet av begrepet og redusere usikkerheten rundt hva begrepet omhandler. Masteroppgaven vil kunne bidra til økt kunnskap om digitalisering til den relativt unge og umodne litteraturen. Den egne definisjonen og de faktorene som har blitt identifisert vil være bidrag til litteraturen. Anbefalinger i studien er hensiktsmessige for virksomheter som ønsker å utarbeide en digitaliseringsstrategi. Ved å være bevist på de utfordringene som har blitt kartlagt og faktorene for strategiutarbeidelse, kan tallet på mislykkede digitaliseringsprosjekt bli redusert.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectIS501nb_NO
dc.titleDigitalisering : En studie av utfordring og muligheter sett fra fire utvalgte bransjernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 90 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal