Psykisk helse - en plass i skolen? Ungdom og psykisk helse – knyttet opp mot skoleprogrammet VIP – veiledning og informasjon om psykisk helse
Abstract
Det siste tiåret har det vært en økt satsning på å bruke skolen som arena for forebyggende
og helsefremmende intervensjoner. Skoleprogrammet VIP, veiledning og informasjon om
psykisk helse, er en del av den nasjonale satsningen «psykisk helse i skolen» og retter seg
mot elever i videregående skole.
Hensikten med studien har vært å undersøke hvilke erfaringer ungdommer har rundt temaet
psykiske helse og det tilbudet som blir gitt dem i videregående skole, gjennom VIP –
programmet.
Dette er en kvalitativ studie, hvor utvalget består av fire ungdommer. En fenomenologisk –
hermeneutisk tilnærming er valgt for å analysere og få frem ungdommenes erfaringer.
Psykiske helse som tema i videregående skole viste seg å være viktig for ungdommene. De
uttrykker et ønske om mer fokus på psykisk helse enn det som blir tilbudt dem gjennom
skoleprogrammet VIP. Kontaktlæreren fremtrer som betydningsfull i forhold til hvem
ungdommene ønsker å henvende seg til ved problemer. Relasjonskvaliteten mellom lærer
og elev ble fremhevet som viktig. Ungdommene uttrykker gode holdninger til mennesker som
har psykiske helseutfordringer. Samtidig kommer det frem at det er stigma knyttet til å leve
med psykiske helseproblemer.
Nøkkelord: Psykisk helse, ungdom, stigma, lærer – elev relasjon, mental health literacy
Description
Masteroppgave psykisk helsearbeid- Universitetet i Agder, 2014