Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolheim, Arne
dc.contributor.authorOhm, Sindre
dc.date.accessioned2014-10-23T07:38:16Z
dc.date.available2014-10-23T07:38:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/224356
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2014nb_NO
dc.description.abstractStadig flere organisasjoner ser behovet for å endre på arbeidsrutiner. Grunnen til dette kan være et ønske eller krav om optimalisering, effektivisering, økt samhandlingsevne e.l.. Prosessledelse er da en metode for å hjelpe organisasjoner til å optimalisere arbeidsprosesser gjennom kontinuerlig endringer. For offentlige forvaltninger er dette et område som både er aktuelt og utfordrende, blant annet fordi det stadig kommer nye krav til effektivisering. I tillegg har det i senere tid kommet føringer og krav til informasjonsdeling og samhandling mellom ulike offentlige forvaltninger, også bedre kjent som interoperabilitet. Prosessledelse kan være behjelpelig i denne situasjonen, ved å skaffe oversikt og kontroll over egne prosesser, og muligheten til å optimalisere prosesser for fremtidig samhandling. For å belyse dette har vi gjennomført en studie på utførelse av prosessledelse i offentlige forvaltninger i Norge, og hvordan interoperabilitet inkluderes i denne prosessen. Studien bygger på en kvalitativ forskningstilnærming hvor flercastudie er brukt som forskningsmetode. Empiri er samlet inn på bakgrunn av ni intervjuer, med seks offentlige forvaltninger og to konsulentbedrifter. Vi så at prosessledelse ble brukt på ulike måter i de forskjellige offentlige forvaltningene, ettersom de også hadde ulike grunner for å gjennomføre dette. Det viste seg at de fleste var ukjent med både begrepet interoperabilitet, og de statlige føringene på dette. Men vi fant fortsatt elementer av interoperabilitet som var etablert, uten at forvaltningene kanskje var klar over dette selv. Bruken av prosessledelse var forskjellig, men fremgangsmåten og prosessene var svært like. Vi argumenterer for at dette gir offentlige forvaltninger en god mulighet til å samhandle rundt fremtidige prosessledelsesprosjekter uten større hindringer, fordi forståelsen og faseløpet er svært likt. Implikasjoner av dette studiet viser til at myndighetene må kommer mer på banene, definere standarder og krav. Det er behov for utbredt rammeverk som kreves implementering, og at det tilbys veiledning og ressurser for å gjennomføre. Et slikt rammeverk vil være fremtidsrettet og skape større mulighet for samhandlinger på tvers av forvaltninger, men krever forankring og oppfølging fra myndighetene. For forskning viser studien at man videre burde se på interoperabilitet mellom enheter i bestemte offentlige forvaltninger. En burde undersøke gevinster av interoperabilitet i for å bryte ned «silo-tankegangen» som befinner fortsatt finnes offentlige forvaltninger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agdernb_NO
dc.subjectIS 501
dc.titleProsessledelse og interoperabilitet : en casestudie av norske offentlige forvaltningernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information politics: 322nb_NO
dc.source.pagenumber92 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel