Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen, Fredrik Gillberg
dc.contributor.authorHiller, Øystein Havikbotn
dc.date.accessioned2015-10-02T07:29:51Z
dc.date.available2015-10-02T07:29:51Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/1893358
dc.descriptionMasteroppgave informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2015nb_NO
dc.description.abstractDenne masterutredningen har hatt til hensikt å undersøke hvordan prosessorientering kan bidra til å løse samhandlingsutfordringer i norske sykehus og tilhørende kommunale helsetjenester. Vi har utformet følgende forskningsspørsmål for vår studie: Hvordan kan prosessorientering bidra til å løse samhandlingsutfordringer i norske sykehus og tilhørende kommunale helsetjenester?» Bakgrunnen for vår studie er samhandlingsreformen, en helsereform som ble innført i 2012, og som har til hensikt å skape et mer helhetlig helsetilbud til pasienten ved at staten har lovpålagt samhandlingen mellom sykehus og kommunale helsetjenester (Regjeringen, 2012). Vi har også tatt utgangspunkt i en rapport fra Helsedirektoratet fra 2014 som undersøker hvordan partene har gjennomført tiltakene i samhandlingsreformen. Rapporten viser at det er betydelige samhandlingsutfordringer (Helsedirektoratet, 2014). For å undersøke hvordan prosessorientering kan løse samhandlingsutfordringer i helsetjenester har vi tatt utgangspunkt i litteraturen om prosessorientering. Vi har gjennomført et omfattende litteraturstudie hvor vi har undersøkt hvilke effekter sykehus og andre organisasjoner kan oppnå ved prosessorientering, og hvordan disse effektene kan oppnås. Totalt fant vi 20 artikler som rapporterte om 32 ulike effekter, hvor syv artikler omhandler prosessorientering i sykehus, mens 13 omhandler prosessorientering i andre organisasjonstyper. Funn fra litteraturstudiet viser at sykehus kan oppnå flere positive effekter av å være prosessorienterte. Blant annet kan prosessorientering føre til økt pasientfokus, forbedret effektivitet av behandling av pasienter og økt integrering på tvers av avdelinger. Funn fra litteraturstudiet viser også at andre organisasjonstyper kan oppnå flere positive effekter med prosessorientering. Disse effektene inkluderer blant annet økt innovasjon, økt effektivitet, forbedret finansiell ytelse og forbedret kvalitet. For å forsøke å svare på vårt forskningsspørsmål har vi gjennomført en kvalitativ flercasestudie gjennom bruk av intervjuer og dokumentanalyse av samarbeidsavtalene mellom sykehus og kommunene. Vi har gjennomført totalt 13 intervjuer med informanter fra henholdsvis fire sykehus og åtte tilhørende kommuner. Intervjuene har blitt gjennomført både via møter og telefon. Hensikten med intervjuene har vært å avdekke hvordan de ulike partene samhandler, hvilke utfordringer de opplever med samhandlingen og hva de ulike informantene mener er forutsetninger for å få til samhandling. Funn fra vår studie viser at det er flere samhandlingsutfordringer mellom sykehus og kommuner. Totalt har vi avdekket åtte ulike utfordringer. Disse utfordringene er: Dårlig kommunikasjon, mangel på styring fra staten, mangel på forståelse av hverandres tjenester, mangel på ressurser, ujevnt styrkeforhold mellom partene og forskjellige IT-systemer. Fire av utfordringene vi har avdekket blir også nevnt i statusrapporten til Helsedirektoratet (2014), mens de resterende fire er nye utfordringer som vi har avdekket i vår utredning. De iv nye utfordringene er: Mangel på styring fra staten, mangel på forståelse av hverandres tjenester, ujevnt styrkeforhold mellom partene og forskjellige IT-systemer. Gjennom intervjuene avdekket vi også hva de ulike informantene mente var forutsetninger for samhandling. Disse forutsetningene er: Bedre styring fra staten, felles forståelse/kultur, god kommunikasjon, likeverdige parter, pasientfokus, samarbeidsavtaler, samhandlingsarenaer, teknologi og tilstrekkelige ressurser. Gjennom analyse og diskusjon har vi kommet med forslag til hvordan prosessorientering kan bidra til å løse de ulike samhandlingsutfordringene til sykehus og kommuner. Vi har også kommet med forslag til hvordan prosessorientering kan imøtekomme de ulike forutsetningene som blir nevnt av de ulike informantene. Forskningen vår viser at prosessorientering kan bidra til å løse samhandlingsutfordringer i norske sykehus og tilhørende norske kommuner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleHvordan kan prosessorientering bidra til å løse samhandlingsutfordringer? En kvalitativ studie av norske sykehus og tilhørende kommunale helsetjenesternb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550nb_NO
dc.source.pagenumber92 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel