Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarkussen, Tim Harald Kelly
dc.date.accessioned2010-09-02T11:39:26Z
dc.date.available2010-09-02T11:39:26Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138912
dc.descriptionMasteroppgave i idrettsvitenskap Universitetet i Agder 2010en_US
dc.description.abstractFormålet med studien var å undersøke i hvilken grad treneresadferd har innvirkning på utøvers tilfredshet.110 eliteseriespillere fra 10 forskjellige håndballag for kvinner har deltatt i studien. For å undersøke treneratferd ble Leadership Scale of Sport (LSS) og deler av Coaching Behavior Questionnaire (CBQ) benyttet. LSS måler fem ulikeaspekter av treneratferd; Trening og instruksjonsatferd, Sosial støtte, Positiv feedback, Autokratisk atferd og Demokratiskferd. Fra CBQ benyttes delskalaen: Negativ aktivering under kamp. For å undersøke utøvers tilfredshet ble følgende delskala i Athlete Satisfaction Questionnaire (ASQ) benyttet: Trenerens valg strategi, Individuell prestasjon, Utnytting av eget talent og Personlig behandling. Hver enkelt spiller fylte ut et spørreskjema bestående av:LSS, CBQ, ASQ. For å undersøke sammenhengen mellom treneratferd og utøvernes tilfredshet ble det benyttet korrelasjonsanalyser og multipel regresjonsanalyser. Resultatene fra analysene viser at Autokratisk adferd og Negativ aktivering under kamper er negativt korrelerer med alle tilfredshetsvariablene variablene. Videre viser de resterende testene til varierte positive korrelasjoner mellom de ulike variablene. Sosialt støttende adferd har lavere korrelasjon mot utnytting av talent og individuell prestasjon. En signifikant korrelasjon viser til at demokratisk adferd, trening og instruksjonsadferd og positiv feedbackadferd gir de mest tilfredse utøverne. Dette er også i tråd med Chelladurai og Reimers studie fra 1998. Resultatet viser også at det er enkelte variabler som er unike bidragsytere i forhold til tilfredshet med enkelte treneradferder. Sosial støtte og Positiv feedback er signifikante på .01 nivå, sett opp mot Personlig behandling. På tilfredshetsvariabelen Strategi viser en positiv korrelasjon til at Trening og instruksjon og Sosial støtte er viktige bidragsytere i forhold til tilfredsheten. Negativ aktivering er en konsekvent negativ unik bidragsyter til alle tilfredshetsvariablene, denne adferden er signifikant på .01 nivå i alle ledd. Nøkkelord: Treneradferd; utøvertilfredshet; kommunikasjon; LSS; CBQ; elitehåndballen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agderen_US
dc.subject.classificationIDR 506
dc.titleTreneradferd : en studie om sammenhengen mellom treneratferd og utøvertilfredshet i elitehåndball for kvinner i Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Medical/dental ethics, behavioural sciences, history: 805en_US
dc.source.pagenumber41 s.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel