Hvordan er den fysiske formen blant norsk ungdom i alderen 13 til 15 år?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/138900Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikt
Hovedintensjonen med denne studien var å kartlegge den fysiske formen blant 13 til 15
åringer i Kristiansand kommune. I tillegg ble det sett nærmere på hvilken innvirkning
pubertetsutviklingen har på den fysiske formen, hvilken innvirkning fysisk aktivitetsnivå har
på fysisk form, samt hvor stor forekomsten av overvekt var for denne aldersgruppe.
Metode
Alle kommunale ungdomsskoler i Kristiansand kommune ble invitert og takket ja til å delta i
prosjektet ”Ung i balanse”. Målgruppen var elever i 8. klasse høsten 2004. Disse elevene ble
fulgt over en periode på to år, fra 8. til 10. klasse. Totalt var ca 1100 elever fordelt på 12
skoler, med på alle, eller noe av testingen i løpet av perioden på to år. Elevene gikk gjennom
antropometriske målinger, selvvurdering av pubertal status (Tanner staging), fysiske
kapasitetstester, og fylte ut et spørreskjema vedrørende blant annet fysisk aktivitet høsten
2004, høsten 2005 og høsten 2006. De fysiske testene fokuserte på muskulær styrke, balanse,
koordinasjon, bevegelighet og aerob utholdenhet. Testene som ble benyttet var: Standard
push-up test, Stille lengde, Flamingo balansetest, Sit & Reach bevegelighetstest, KTKhopptest
og Multi Stage Fitness Test.
Resultater
Når vi legger VO2peak til grunn synes norske 13 – 15 åringer å være i god fysisk form
sammenlignet med ungdom i tilsvarende alder fra andre land. Spesielt ser de norske jentene ut
til å ha en høy fysisk form sammenlignet med jenter fra andre land. Guttene var sterkere og
hadde en høyere aerob kapasitet enn jentene allerede fra 8. klasse, denne forskjellen økte med
alder. Jentene presterte bedre enn guttene i forhold til bevegelighet. For balanse og
koordinasjon så vi ingen forskjell mellom kjønnene. Pubertetsutviklingen ser ut til å påvirke
guttene og jentene ulikt. Guttene får en svært positiv effekt på sin fysiske form som følge av
puberteten. For jentene kan derimot pubertetutviklingen se ut til å ha en negativ effekt i
forhold til fysisk prestasjonsevne. Vi ser også en klar relasjon mellom høyt fysisk
aktivitestnivå og fysiske form. Elever med et høyt aktivitetsnivå ser også ut til å prestere
bedre enn de elevene som er mindre aktive. Denne relasjonen var sterkere hos jentene enn hos
guttene. Elever med aktiv skolevei ser ut til å ha en høyere aerob utholdenhet enn elever som
blir kjørt/tar buss til skolen. Denne forskjellen økte med alder og var tydeligst blant guttene.
Nøkkelord: fysisk form, fysisk aktivitet, pubertet, Tanner stage
Beskrivelse
Masteroppgave i idrettsvitenskap, Høgskolen i Agder Kristiansand
Utgiver
Høgskolen i AgderAgder University College