Hvis han gjør det en gang til, så... : en kvalitativ studie som omhandler barn og mobbing
Abstract
Noen barn som går i grunnskolen opplever å bli utsatt for mobbing av andre barn. Mobbingen foregår i skolen, men kan også spre seg inn i barnets fritid. Dette kan gi store konsekvenser for både mobbeoffer og mobberne, både i nåtid og i fremtid. Denne oppgaven skal bidra til innsikt i om mobbeofferet får hjelp mot mobbingen når de trenger det.
Jeg har gjort en kvalitativ studie hvor jeg har intervjuet to barn. I tillegg har jeg benyttet to selvbiografier hvor forfatterne ble utsatt for mobbing i skolen da de var barn.
Studien viser flere mekanismer knyttet til mobbing. Noen av informantene hadde sagt i fra flere ganger til både foreldrene og lærerne ved skolen. Informantene opplevde likevel lite hjelp som virket direkte mot mobbingen, ved bare å si fra til foreldre og lærere. For en informant ble mobbingen etter hvert avdekket gjennom skolens årlige elevundersøkelse. Det kan virke som elevundersøkelsen kan ha en avdekkende effekt av mobbing. Men det kan også se ut som at avdekking av mobbing gjennom elevundersøkelsen, blir tatt mer på alvor enn når informanten selv sier ifra til lærer om mobbing.
Description
Masteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2013 – Universitetet i Agder, Grimstad