Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokka, Lillian Nilsen
dc.date.accessioned2011-10-27T07:58:00Z
dc.date.available2011-10-27T07:58:00Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138838
dc.descriptionMasteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2010 – Universitetet i Agder, Grimstaden_US
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er: Kontaktlærers utfordringer i møte med barn og unge i sorg og krise. Hensikten har vært å sette lys på behovet for å tilrettelegge for gode møter mellom lærer og elev når barn og unge opplever alvorlig sykdom eller død i sin nærmeste familie, og hvilke utfordringer kontaktlærer opplever i disse situasjonene. Problemstillinger:  Hvilke utfordringer opplever kontaktlærerne i møte med barn i sorg og krise?  Hva trenger lærere (av kunnskap, erfaring, holdninger, rammer, veiledning, støtte) for at møtet med eleven i sorg og krise kan oppleves mest mulig trygg og meningsfull for både lærer og elev? For å få svar på mine forskningsspørsmål valgte jeg å benytte kvalitativt forskningsintervju som metode, og hadde samtaler med syv lærere fra fire forskjellige skoler, i tre forskjellige kommuner. Flere av lærerne oppga at de trengte å lære mer om barn og sorg, spesielt hvordan de skal møte og samtale med eleven. De trengte oppdatering på temaet sorg og kriser, og ønsket intern og ekstern veiledning når de har behov for det. Skolens sorg- og kriseplan var de fleste steder ikke oppdatert. Lærerne opplevde liten klarhet i ansvars- og rollefordeling når små eller store kriser oppstod. På tross av dette, oppga lærerne at når krisen var stor nok, så handlet de. Eleven som strevde med sin sorg og krise, ble da møtt og ivaretatt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderen_US
dc.titleKontaktlærers utfordringer i møte med eleven i sorg og kriseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumbervi, 75, 6en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel