dc.description.abstract | Gateakademiet (GA) er et alternativt kvalifiseringstilbud for
ungdom mellom 16 og 25 år som mangler det tilbudet de ønsker seg innen
utdanning eller arbeid. GA var 10 år i august 2010 og opplever i økende grad å
lykkes i arbeidet med ungdommene. Ledelsen er likevel usikre på om tilbudet er
godt nok, og det rette for ungdommenes videre valg.
Hensikt og problemstilling: Hensikten med studien er å se nærmere på
ungdommenes egne beskrivelser av GA, og forsøke å finne ut hva GA gjør som
medfører at ungdommene blir, og ikke velger å avslutte dette tilbudet.
Oppgavens problemstillinger er: Hva slags utvikling beskriver ungdommene at
de har hatt som følge av oppholdet på Gateakademiet? På hvilken måte har
Gateakademiet bidratt til denne utviklingen?
Metodisk tilnærming: Kvalitativt forskningsintervju er brukt som
datainnsamlingsmetode. Utvalget består av fem informanter som alle har lang
erfaring fra GA. I tillegg ble de fire verkstedene besøkt for å bli kjent med
ungdommenes hverdag og de metoder som følges.
Resultater: Ansvarliggjøring fører til økt selvtillit og opplevelse av mestring,
og fokus på praktisk-estetiske fag framfor teorifag omtales som avgjørende for
trivsel og utvikling. Personalets betydning handler om voksne som representerer
trygghet, likeverd og respekt i kombinasjon med faglig kompetanse.
Konklusjon: Resultatene tyder på at GA klarer å sette majoriteten av
ungdommene i stand til å ta et aktivt valg for fremtiden, slik hensikten er.
Nøkkelen til suksess ser ut til å handle om ansvarliggjøring, selvbestemmelse,
klare regler og et kompetent personale. Denne kombinasjonen gir ungdommene
ambisjoner og mål for fremtiden. | no_NO |