Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaukalid, Karin
dc.date.accessioned2012-10-02T11:05:29Z
dc.date.available2012-10-02T11:05:29Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138816
dc.descriptionMasteroppgave i psykisk helsearbeid ME-504 2012 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractBakgrunn og hensikt Tema for prosjektet er møte med mennesker i krise. Oppmerksomheten rettes mot enkelt mennesket som selv opplevde at de trengte profesjonell hjelp. Forventinger til profesjonell krisehjelp er endret de siste årene. Hensikten med studiet har vært å øke fokus på dette temaet som kan gi mer kompetanse og innsikt i hva god krisehjelp er. Studiets forskerspørsmål er: Hvordan kan helsearbeidere møte mennesker i krise best mulig? Metode og utvalg Kvalitativ metode bygger på teorier om menneskelig erfaringer og fortolkninger, og egnet seg godt for å utforske opplevelser og erfaringer. Fire mennesker ble intervjuet om deres opplevelser etter en krise. Målet var å skape en dialog der informanten opplever at deres stemme og deres opplevelse er det viktigste. Alle intervjuene ble tatt opp på bånd og transkriberte i etterkant. Dette ble rådata som jeg analyserte etter prinsipper fra Malterud (2003). Tre teoretiske perspektiv ble valgt: Erfaringer, krisepsykologi og møte mellom mennesker for å belyse ulike aspekter ved funnene i prosjektet. Resultat og konklusjon Undersøkelsen viste at mennesker i krise ikke opplevde at de ikke fikk den hjelpen de hadde ønsket. Informantene etterlyste mer hjelp til barn og ungdom som var etterlatte i familier som opplevde krise. De ønsket anerkjennelse av deres sorg og deres behov. Nettverket var en viktig del av hjelpen etter kriser. Det kan synes som at det er stor forskjell på krisehjelp til enkelt mennesker og deres familier og ved katastrofer der det er flere involvert. Nøkkelord: Krise, kaos, nettverk, opplevelse, hjelp, omsorg, anerkjennelse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleAnerkjennelse av mennesker i krise : en kvalitativ studie av hvordan helsearbeidere kan møte mennesker i krise best muligno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber54, [7]no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel