dc.contributor.author | Solvang, Anne Lin | |
dc.date.accessioned | 2012-01-26T13:10:50Z | |
dc.date.available | 2012-01-26T13:10:50Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/138644 | |
dc.description | Masteroppgave i helsefag ME-507 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad | no_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Deltidsarbeid blant sykepleiere har vært relativt stabilt i mange år. Noen ganger
deltid er et valg sykepleiere gjør for å kombinere arbeid og familie, men mange sykepleiere
ønsker fremdeles større stillinger. Enten du jobber heltid eller deltid har du som sykepleier ett
ansvar for å holde seg faglig oppdatert. Arbeidsgiver har ansvar for å sørge for tilrettelegging
for læring.
Mål: Undersøke hvordan sykepleiere i en spesialavdeling opplever å jobbe deltid, og om dette
kan ha noen betydning for å ivareta og videreutvikle kompetansen.
Metode: Studien hadde et kvalitativt beskrivende design, basert på fokusgruppeintervjuer
med sykepleiere fra til spesialavdelinger ved to sykehus i Sør-Norge. Det ble valgt fire
sykepleiere fra hvert sykehus.
Funn: Kategorier som oppsto var, ønsket og ikke ønsket deltidsarbeid, betydningen av god
oppfølging og rutiner i avdelingen, egen innsats og refleksjonsbruk og tilhørighet og
inkludering til avdelingen.
Konklusjon: Deltidsarbeid gir mindre mengde av praksis og tilstedeværelse i avdelingen.
Dette kan helt klart ha betydning for kompetanseutvikling. Derfor er det svært viktig med god
ledelse og oppfølging rutiner for de ansatte. Samtidig må egen innsats blant sykepleiere til for
å sikre kompetanseutvikling. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder / University of Agder | no_NO |
dc.title | Hvordan kan deltidsarbeid ha innvirkning på kompetanseutviklingen hos sykepleiere? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | no_NO |