Samhandling i tverrfaglige team : hvordan kan man få til et godt tverrfaglig teamsamarbeid og hvordan kan dette brukes i iverksettelsen av samhandlingsreformen?
Abstract
Samhandlingsreformen har til hensikt å bedre samhandlingen mellom de ulike aktørene i
helse- og omsorgstjenesten Regjeringen har derfor blant annet oppfordret til å samarbeide i
tverrfaglige team. Hensikten med denne studien var å få kunnskap om hvordan ulike faktorer
virker inn på tverrfaglig teamsamarbeid og hvordan denne arbeidsmåten kan iverksettes
gjennom samhandlingsreformen. Det ble sett nærmere på tre prøve prosjekt organisert som
team, i forbindelse med iverksettelsen av samhandlingsreformen. Tilnærmingen som ble valgt
var en hermeneutisk- fenomenologisk og 6 deltakere fra 3 ulike helseteam ble intervjuet.
Resultatene viser at følgene områder er viktige for et teamsamarbeid: En administrativ leder,
ulik profesjonssammensetning, felles målsetting, engasjement og organisatorisk forankring.
Konklusjonen var at skal tverrfaglige team brukes i iverksettelsen av samhandlingsreformen
vil det være nødvendig med omorganisering av arbeidsmåten til de aktuelle helsearbeiderne.
Kommunene må frigjøre mer arbeidskraft og spesialisthelsetjenesten må være villig til å flytte
mer av sin kompetanse ut i kommunene. Det krever forankring i politisk miljø, blant ledere og
fagfolk i kommunene så vel som i spesialisthelsetjenesten.
Description
Masteroppgave i helsefag ME-507 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad