Hvordan kvalitetssikre svarvisning av elektronisk overførte laboratoriesvar fra SSHF til primærhelsetjenesten?
Abstract
Laboratorieavdelingene på Sørlandet Sykehus (SSHF) startet i 2010 arbeidet mot å søke akkreditering etter ISO 15189 hos Norsk Akkreditering. I den forbindelse er man forpliktet til å kvalitetssikre at de elektroniske laboratoriesvarene som mottas på legekontorene samsvarer med den meldingen som ble sendt ut. Hovedfokus i oppgaven dreide etter hvert mer i retning av det faktum at selve måten å teste elektroniske meldinger på ut mot legekontor er meget tungvinn. Det er mange manuelle steg og vanskelig å feilsøke dersom meldingen enten ikke kommer frem eller den inneholder feil i svarvisningen ved mottak i legekontorets elektroniske pasientjournal(EPJ). I tillegg er testingen basert på velvilje både hos ansatte i Sykehuspartner og ute på legekontorene.
Det er i dette arbeidet benyttet kvalitetssikrings- og forbedrings teorier som den norske utgaven av Demings sirkel, Lean SixSigma, Risiko og sårbarhetsanalyser samt analyse av mottatte avviksmeldinger. Resultatet viser at det i SSHF ikke finnes noe godt testsystem for å teste nye meldingsformat og det finnes ikke et formalisert og lett tilgjengelig avvikshåndteringssystem som primærhelsetjenesten kan benytte for å melde avvik og sende forbedringsforslag. Kommunikasjon med hensyn til informasjon og gjensidig tesing ved oppgraderinger er heller ikke formalisert slik at man har ingen oversikt over endringer som gjøres enten i et fagsystem på sykehuset eller i legekontorets EPJ. Konklusjonen og anbefalingen er at det må utvikles et fullverdig testsystem samt automatiserte stikkprøver for testing/sammenligning av innholdet i de sendte og mottatte elektroniske meldingene i produksjonsmiljøet.
Description
Masteroppgave i helse- og sosialinformatikk HSI500 2013 – Universitetet i Agder, Grimstad