Fokus på brukeropplevelse av EPJ i mindre kommuner
Abstract
Introduksjon: Setesdalsregionen samarbeider om satsinger innen fremtidig helsevirksomhet. Et av delprosjektene er helsearbeideres dokumentasjon av helseopplysninger i EPJ systemet Profil. Prosjektbeskrivelsen belyser at de ansatte opplever Profil som tungvint. Vi ønsket å undersøke dette nærmere og sammenligne brukeropplevelsene i Setesdalsregionen opp mot Lyngdal kommune som hadde lengre erfaring med samme elektroniske verktøy.
Metode: Delprosjektet vi tok utgangspunkt i var en kvalitativ aksjonsforskning, og de ansattes opplevde problemer var antagelser. Vi ønsket målbar informasjon om problemområdet og valgte en kvantitativ spørreundersøkelse. Slik ville vi innhente samme type informasjon fra de to regionene vi ønsket å sammenligne. Vi valgte TAM, McKinney og Doll & Torkzadeh som utgangspunkt for vår undersøkelse. For å sikre kvalitet, gjorde vi en forundersøkelse med utvalgte nøkkelpersoner, og senere et intervju av forskeren Grete Vabo. Hovedundersøkelsen i form av spørreskjema oppnådde en svarrespons på 50 %. Resultat: Vi undersøkte opplevelse av nytte, brukervennlighet, navigering, tilgang og forståelse av programmet Profil. Vi oppnådde god intern konsistens på feltene nytte, brukervennlighet og forståelse. For opplevd nytte og forståelse har vi funnet en signifikant statistisk forskjell som tyder på at helsearbeiderne i Lyngdal har en mer positiv opplevelse enn i Setesdalsregionen. Respondenter over 50 år scorer signifikant dårligere enn de under 50. Respondentene i Setesdal opplever i større grad at systemet er nede på grunn av feil. En stor andel respondenter opplevde å bli forstyrret i sitt arbeid med dokumentasjon i Profil.
Diskusjon: Undersøkelsen avdekker at brukervennligheten til det aktuelle datafagprogrammet Profil, oppleves likt i begge de to kommuneområder vi undersøkte. Innen faktorene nytteverdi og forståelse finner vi en signifikant statistisk forskjell mellom kommunene. Vi antar at det blant annet kan skyldes ulikhet i hvor lenge Profil har vært i bruk og hvordan implementeringsprosessen har vært. Vi antar at de positive erfaringene fra Lyngdal gir Setesdalregionen håp for en positiv utvikling.
Description
Masteroppgave i helse- og sosialinformatikk HSI500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstad