Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBerg, Eli Sofie
dc.date.accessioned2012-01-30T10:11:58Z
dc.date.available2012-01-30T10:11:58Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/138587
dc.descriptionMasteroppgave i helse- og sosialinformatikk HSI500 2011 – Universitetet i Agder, Grimstadno_NO
dc.description.abstractDette er en masteroppgave som er gjennomført ved Universitetet i Agder, Institutt for helse- og idrettsvitenskap, påbyggingsstudium i Helse- og sosialinformatikk. Forskningsspørsmålet for denne masteroppgaven er: Hvilke faktorer er sentrale for å realisere et digitalt koordineringsverktøy i demens omsorgen? Oppgaven bygger på en problemanalyse hvor det innledende temaet var å se på bruk av elementer fra sosiale medier til samhandling og koordinering med de offentlige tjenestene, hvordan ville pårørende og nettverket til den demente stille seg til en slik ide? Gjennom problemanalysen fremkommer det at det vil være et øket behov for å effektivisere de offentlige tjenestene til den eldre befolkningen. De pårørende ønsker å delta i omsorgen og bli brukt som ressurspersoner. Videre er det sett på hvilke verktøy med funksjonalitet innen koordinering, som finnes på markedet i dag. For å finne ut viktige sentrale faktorer som må være tilstede i et koordineringsverktøy er The Delphi method benyttet som data innsamlings metode. Metoden går ut på å oppnå konsensus i et ekspertpanel. Ekspertpanelene i undersøkelen har bestått av pårørende til demente og ansatte i hjemmebaserte tjenester. Resultatene fra undersøkelsen er diskutert opp mot teoretisk perspektiv hentet fra TAM, UTAUT og eGovernments 4-stegs modell, samt juridiske forhold knyttet til et elektronisk koordineringsverktøy. Faktorene som viser seg å være sentrale er: grunnleggende forutsetningene for et slikt verktøy; som tilpasset brukergrensesnitt, sikker tilgangsstyring og informasjonssikkerhet generelt. Funksjoner som påminnelsesfunksjon, meldingsoppfølging og overvåkning av teknisk utstyr er sentrale faktorer innen funksjonalitet. Videre må verktøyet minst ligge på nivå 3 i IT-trappa, med mulighet for vertikal integrasjon. Optimalt må verktøyet opp på trinn 4 med mulighet for horisontal integrasjon. Per i dag er de juridiske forutsetningene tilstede dersom verktøyet ikke blir definert som et behandlingsrettet helseregister.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder / University of Agderno_NO
dc.titleKoordineringsverktøy i demens omsorgen : koordinering mellom pårørende, og de kommunale hjemmebaserte tjenestene til mennesker med demens : hvilke faktorer er sentrale for å realisere digitalt koordineringsverktøy i demens omsorgen? /no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.source.pagenumber82, [20]no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel