Valg av løsningskategorier basert på virksomheters situasjon
Abstract
Virksomheter har i lengre tid funnet seg i en situasjon hvor manglende kontroll og mange tunge prosesser har ført til behov for informasjonssystemer (Jacobs, 2007). Implementeringen av nye IKT løsninger har ført til varierende resultater, hvorav størsteparten har feilet (Hare, 2011). Noen har overskredet sine budsjetter, andre har ikke fått den verdien som var forventet og noen få suksesshistorier glimter til hvor virksomheter blomstrer. Begrunnelsene for dette har variert, men de vanligste er de økonomiske og de motivasjonsmessige (Charette, 2005). Dette fordi mange investerer i løsninger som ender med å koste mer en forventet, og at implementeringsprosessen er lang og tung. I flere tilfeller velger virksomheter løsninger uten å kjenne til hva de trenger og hvordan forholdene er, noe som fører til motstand og manglende verdi fra investeringen. Dette fordi man ikke tar hensyn til hva som er behovene til alle ansatte, og hvordan de stiller seg til nye systemer og nye tilpasninger i sin arbeidsdag (Cockburn, 2006). En viktig del er hvordan virksomhetene går frem for å velge sine løsninger, og hva de baserer valgene på. Denne oppgaven belyser hvilke faktorer som påvirker valget av IKT løsning, og hvordan en virksomhets totale situasjon er viktig for å unngå mislykkede investeringer. Oppgaven tar for seg hvordan verdiene på faktorene vil kunne avgjøre hvilken retning en virksomhet bør gå i forhold til løsningskategori. Utfra faktorene og eksisterende løsningskategorier i litteraturen satt jeg opp en modell som viser sammenhengene mellom de forskjellige løsningene, og jeg går igjennom hvert valg og hvilke faktorer som er gjeldene for hver av dem. For å prøve ut denne modellen har jeg gjennomført et casestudie for en virksomhet, som opplever de samme problemene flere virksomheter over hele verden har vært borte i. Disse problemene er manglende kommunikasjon mellom avdelingene og et ønske om å fornye sine systemer for å effektivisere arbeidsprosessene (Jacobs, 2007). Caset ble gjennomført hos Boen AS, et internasjonalt firma som produserer tregulv og assorterte tre produkter relatert til dette. For å finne verdiene på de forskjellige faktorene gjennomføre jeg først et kvalitativ intervju med flere av de ansatte ved den administrative avdelingen av Boen i Norge, og en kvantitativ spørreundersøkelse for hele konsernet. Resultatene fra disse undersøkelsene ga verdi for de fleste av faktorene, samtidig som jeg oppdaget flere påvirkninger for valg av løsning underveis i prosessen.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2013