Elektronisk pasientjournal i en norsk kommune - gevinster og årsaker
Abstract
Dette er en masteroppgave som er gjennomført ved instituttet for informasjonssystemer ved UiA, vårsemesteret 2012.
Det har i flere av kommunene i Norge blitt implementert elektroniske pasientjournal-systemer (EPJ). Foruten de lovpålagte effektene disse systemene skal bidra til å oppfylle, finnes det per dags dato få studier som dokumenterer de faktiske gevinstene ved å implementere disse systemene.
Våre forskningsspørsmål i denne rapporten har vært som følger:
1. Hvilke effekter har en kommune oppnådd med EPJ-system?
2. Hva forklarer graden av gevinstrealisering?
For å besvare vårt forskningsspørsmål brukte vi Scott, DeLone, and Golden (2011) sin suksessmodell for e-forvaltning, som er basert på en av de mest anerkjente og siterte modellene for måling av IS suksess, DeLone & McLean (2003) sin suksessmodell. Denne modellen gir god støtte for de fleste relasjoner innenfor flere typer IS og i forskjellig kontekst.
Vi har også benyttet en kvalitativ forskningstilnærming. Vi har gjennomgått teori innenfor e-helse, EPJ og IS suksessmodeller. Undersøkelsene våre har blitt gjennomført som en casestudie i en norsk kommune. For å hente inn data har vi tatt i bruk intervjuer med prosjektleder, soneledere, sykepleiere, IKT-konsulent, IKT-ansvarlig i kommunen og systemleverandør. Vi har også observert et vaktskifte og opplevd hvordan en dag på jobben til sykepleierne er.
For å kunne identifisere og forklare gevinstene kommunen har oppnådd har vi benyttet dimensjonene som Scott et al. (2011) kom frem til i sitt arbeid med å tilpasse DeLone & McLean (2003) sin modell til en eForvaltningskontekst.
Vi har gjennom vårt arbeid med oppgaven funnet ut at modellen kan benyttes i en e-helsesammenheng, men vi avdekket mulige nye relasjoner som bør forskes videre på. Når det kommer til kommunen har vi funnet at de områdene hvor det har blitt hentet ut gevinster er: forenklet informasjonsuthenting, forenklet hverdag for brukerne av systemet og forbedret kommunikasjon internt. For å forklare hvorfor de forskjellige gevinstene har blitt oppnådd har vi satt respondentenes svar i sammenheng med dimensjonene til Scott et al. (2011), og sett hvilken sammenheng disse har med kategoriene i modellen. Vi kommer også med råd til hvordan de kan hente ut flere gevinster og hvordan de kan forbedre seg. Her ligger mye av fokus på opplæring for kommunens del, mens mye av det andre som gjenstår er grunnet standardisering og kommunikasjon med andre systemer og løsninger.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2012