Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøkedal, Øystein Valen
dc.contributor.authorJuliussen, Trygve Aleksander
dc.date.accessioned2012-11-21T12:58:05Z
dc.date.available2012-11-21T12:58:05Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/136157
dc.descriptionMasteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractE-læring bringer med seg mange positive egenskaper som gjør opplæringsmetoden attraktiv for private bedrifter som har behov for opplæring av ansatte. E-læring kan føre til at bedrifter oppnår raskere, billigere og mer samkjørt opplæring av sine ansatte. Dette avhenger av å gjennomføre e-læringen på en god måte. Å kartlegge de kritiske suksessfaktorene for e-læring i private bedrifter vil derfor være viktig for å se hva som må til for å utføre suksessfull e-læring. Det har ikke blitt gjennomført mye forskning på de kritiske suksessfaktorene som spiller inn på bruken av e-læring i private bedrifter. Hovedparten av forskningen omhandler e-læring i undervisningsinstitusjoner. Vi har gjennomført en casestudie for å undersøke hvorvidt de kritiske suksessfaktorene for private bedrifter skiller seg fra de kritiske suksessfaktorene i undervisningsinstitusjoner. Denne sammenligningen av de kritiske suksessfaktorene har vist mange likheter mellom litteraturen og casestudien, men også funn litteraturen ikke hadde beskrevet. De kritiske suksessfaktorene vi har utledet fra litteraturen har vi delt opp i dimensjoner som utgjør suksess for informasjonssystemer. For dimensjonene som omhandlet systemkvalitet, informasjonskvalitet, servicekvalitet og systembruk, og gevinst var det samsvar mellom casestudien og litteraturen. På dimensjonen som omhandlet brukertilfredshet var det 8 av 13 kritiske suksessfaktorer som samsvarte mellom casestudien og litteraturen. De kritiske suksessfaktorene vi ikke fant støtte for omhandlet brukernes holdning til bruk av datamaskiner, engstelse ved bruk av datamaskiner, instruktørenes punktlighet og holdninger samt interaksjon mellom brukerne. En dimensjon som ikke ble omtalt i teorien omhandlet evaluering. Casestudien viste at de mulighetene for evaluering av effekten e-læringen hadde på brukerne, gav for lite informasjon om effekten av e-læringen til utviklerne. Implikasjoner for praksis er at de kritiske suksessfaktorene for bruk av e-læring kan benyttes som en retningslinje for produksjon av nye e-læringskurs, slik at man kan utvikle kurs med høyere standard. Implikasjoner for videre forskning er at det bør utføres liknende forskning i andre bedrifter for å oppnå en større forståelse av hvilke kritiske suksessfaktorer som spiller inn på bruk av e-læring. Det kan også være hensiktsmessig å gå dypere inn i de forskjellige dimensjonene for å oppnå større innsikt i de kritiske suksessfaktorene.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationIS 501
dc.titleE-læring: kritiske suksessfaktorer ved bruk av e-læring i private bedrifter. En casestudie fra Aker Solutionsno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Library and information science: 320::Information politics: 322no_NO
dc.source.pagenumber52 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel