Utfordringer i postimplementeringsfasen ved ERP-innføring : en casestudie i Maritim Båtutstyr
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136125Utgivelsesdato
2010Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De fleste bedrifter i dag har en eller annen form for datasystemer, og mange bedrifter har
større virksomhetsomspennende systemer slik som ERP-systemer. Det vil derfor være en stor
fordel for en nyutdannet arbeidssøker å ha kunnskaper om disse systemene. Gjennom
studietiden har ERP-systemer vært fokus i flere av kursene. Det har ført til at jeg har lært mye
om denne type systemer, utfordringer ved implementering av disse, og hvordan de brukes.
Naturlig nok har det vært noe begrenset kunnskap angående praktisk erfaring og bruk av
ERP-systemer, og derfor har sjansen til å fordype seg i temaet gjennom en masteroppgave ved
å studere en ”ekte” case fra norsk arbeidsliv vært veldig interessant.
Målet med denne studien har vært å belyse utfordringer SMB’er møter i
postimplementeringsfasen ved innføring av et ERP-system. Studien er gjennomført som en
kvalitativ utforskende casestudie i Maritim Båtutstyr. Både kvalitative og kvantitative
datainnsamlingsteknikker har vært anvendt i studien for å danne et helhetlig bilde av
situasjonen og for å gi bedre grunnlag for konklusjonene.
Funnene viser at workarounds har vært en utfordring for bedriften og forårsaket problemer
senere i prosessen og kostet dem tid og penger å rette opp. Noen av disse workarounds har
vært essensielle for driften mens andre har vært midlertidige eller resultat av hva de ansatte så
på som svakheter i systemet. Systemet er komplekst og mange ansatte og daglige ledere har
følt at opplæring i systemet har vært mangelfull. Dette har ført til gal bruk av systemet og
workarounds.
Som en SMB har Maritim begrensede ressurser. Derfor har kurstilbud fra leverandør ikke
vært et alternativ. Kvaliteten på tilbudet har også spilt inn. En ressurs som også er begrenset
er ansatte med spesiell kompetanse i bedriften. Som en liten bedrift med få ansatte er de
sårbare for utskiftninger hvor personer med nøkkelkompetanse forsvinner. Maritim har en flat
og smidig organisasjonsstruktur med muligheter for å dele kunnskap og erfaringer internt,
både gjennom møter, seminarer og internt forum. Det er kort vei til nøkkelpersoner i bedriften
og ansatte føler alle har tilgang til alle. Dette skaper en trygghet hos ansatte og kan stimulere
til innovasjon.
En viktig utfordring har vært workarounds og dårlig opplæring. Noe av grunnen til at dette
har vært en utfordring for Maritim, er de ugunstige insentivene hos konsulenter og
leverandører. De har liten eller ingen interesse av å gjøre kundens system mer enn godt nok,
det vil si å hjelpe kunden fram til det punktet hvor de beholder systemet. Det er en stor
utfordring for en SMB å finne de riktige aktørene i markedet, de som er villige til å hjelpe
dem til å bli veldig gode. Kontraktsforhandlinger er viktig og SMB’er anbefales å skaffe
advokathjelp for å sikre dem en god avtale som kan påvirke konsulentenes og leverandørenes
insentiver i riktig retning. Et annet forslag er å opprette en offentlig, nasjonal
brukertilfredshetsundersøkelse som årlig undersøker ERP-implementeringer. Det vil
introdusere et nytt insentiv hos aktørene. Det å score høyt på kvalitet på leveranse blir et mål i
seg selv, hvor høy score på rangeringen kan føre til mer salg.
Funnene i denne studien er i tråd med mye av utfordringene beskrevet i litteraturen. Med
begrensede ressurser er det viktig for en SMB å gjøre riktige valg i postimplementeringsfasen.
Funnene gjort i denne studien kan være til hjelp for andre SMB’er som vurderer å skaffe seg et ERP-system.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjonssystemer- Universitetet i Agder 2010