Brukerinvolvering i ERP-implementeringer : raskeste vei til effektiv bruk av ERP-systemet?
Abstract
Når en organisasjon går til det skrittet å implementere et så omfattende og komplekst
system som det Enterprise Resource Planning‐systemer (ERP) er, så er det som alltid én
gruppe av interessentene som sitter med minst makt. Denne gruppen er brukerne. Som
bruker i en bedrift som implementerer ERP, opplever man mange omveltninger som ofte
består i endrede arbeidsprosesser, nye rutiner i forhold til databruken, og svært mye
nytt å lære seg for å være i stand til å utnytte det nye systemet så godt som det lar seg
gjøre. Forskningen viser at dersom brukerne ikke lykkes i å henge med i denne
prosessen, så vil det ha negative effekter på utfallet av implementeringen og
medfølgende gevinstrealisering. Det er derfor blitt teoretisert mye rundt hvordan man
best mulig kan legge til rette for at brukerne ikke faller av, hvordan de kan motiveres til
å ønske å bruke systemet, og generelt gjøre overgangen smidig og effektiv for alle
involverte parter. I denne oppgaven ser jeg nærmere på nettopp dette, og mer spesifikt
tar for meg hvorvidt slik brukerinvolvering har noe for seg, hvordan det kan oppnås, og
hvilke effekter det vil kunne medføre. Gjennom litteraturstudie og case‐studie har jeg
forsøkt å avdekke hva både litteraturen finner om dette temaet, og hvordan dette
forholder seg i det virkelige liv.
Det nevnes til stadighet at ved endt implementering, er det brukerne selv som mislykkes
med fullt ut å forstå og ta i bruk det nye systemet. Dette er tilsynelatende en stor
hemmer for suksessen til systemet, og medfører ofte ytterlige kostnader i form av
opplæring, motivasjon, samt unødig bruk av tid og ressurser på avvikling av eldre
systemer. Ofte medfører dette dypp i produktiviteten og inntjeningen i organisasjonen,
noe som kan ha svært negative effekter både på organisasjon og de ansatte i den. Det er
naturlig å tro at det er en rekke årsaker til at dette problemet går igjen, og mitt ønske for
denne oppgaven var derfor å identifisere på hvilken måte brukerinvolvering kan
imøtekomme denne problemstillingen, og hvilke potensielle effekter dette vil ha.
Med utgangspunkt i nevnte teori‐ og litteraturstudie, har jeg forsøkt å få et svar på min
problemstilling ved å teste teorien opp mot virkeligheten. Teorien sier mye om både hva
brukerinvolvering er, hvordan det oppnås, og hvilke effekter det har. Det store
spørsmålet var derfor om dette ble tatt hensyn til i en svært ordinær SAPimplementering
i en middels stor norsk bedrift. Dette ble langt på vei bekreftet, og
problemstillingen min i stor grad besvart. Om ikke alle tiltakene utført i case‐studiet var
like bevisste, var de like fullt virkningsfulle. Hvorvidt jeg kan trekke slutningen om at
brukerinvolvering er den raskeste veien til effektiv bruk av ERP‐systemer er noe
vanskelig å si, men det meste av funnene i denne studien indikerer at det er den mest effektive av de metodene som finnes i dag.
Description
Masteroppgaver i informasjonssystemer-
Universitetet i Agder 2009