Hva påvirker akseptanse og bruk av et LMS?
Abstract
Som bakgrunn for min undersøkelse har jeg gjort et litteraturstudie av tidligere forskning på
LMS systemer. Det legges ned mye ressurser, både i form av tid og penger, til denne typen
systemer. Studiet viser at teknologi står i fokus hos forskerne. Flere funn tyder på at LMS
systemer ikke blir utnyttet til fulle. Forskning viser at nytenkende pedagogiske egenskaper er
viktig. Undervisningsopplegget bør sees mer fra studentenes side. Mange lærere benytter
systemet kun til å legge ut fagstoff og informasjon. Siden et LMS har mange flere muligheter,
faller da store deler av hensikten med systemet bort. Det virker som om det ikke er så enkelt å
overføre pedagogisk tankegang til benyttelse av LMS. Av denne grunn finner jeg det
interessant å forsøke å finne ut hva som påvirker bruk og akseptanse av et LMS. Min
forskningsmetode har i hovedsak vært statistisk. Ved hjelp av modellen UTAUT, som
kombinerer TAM og TPB, har jeg forsøkt å finne ut hvordan ulike faktorer virker inn på bruk
og akseptanse av et LMS. Jeg har brukt Fronter som eksempelsystem i undersøkelsen. Dette
systemet ble opprinnelig kun benyttet ved EVU senteret ved HiA. Etter hvert tok hele
høgskolen systemet i bruk. I forkant av den statistiske undersøkelsen intervjuet jeg to ITstudenter,
en økonomistudent og en sykepleierstudent. IT-studentene viste seg å være mer
III
kritiske til Fronter samt at de kunne tenke seg andre måter systemet kunne legges opp på
enkelte områder. For eksempel at det burde vært mulig å se den e-post som er sendt.
Ved hjelp av den kvantitative hovedundersøkelsen gjorde jeg følgende hovedfunn:
Bruk og akseptanse påvirkes av forventninger til prestasjoner og forventninger angående
anstrengelser. Opplevelse av brukerstøtte som tilstrekkelig samt lærers oppfordringer
medvirker også til at Fronter brukes og aksepteres. Studie påvirker akseptanse, mens alder
påvirker sistnevnte faktor samt bruk. Jo høyere aldersgruppe studentene tilhørte, jo mer
akseptert virket Fronter til å være. De eldre studentene virket også til å bruke enkelte
funksjoner mer enn de yngre. De to sistnevnte funnene er motsatt av hva jeg antok.
Noe som også overrasket var at det viste seg å ikke være sammenheng mellom akseptanse og
bruk. Faktorene som samsvarer med akseptanse bekrefter min modell. Enkelte av dem
samsvarer ikke med akseptanse, men med bruk. Dette kan tyde på at studentene nødvendigvis
ikke trenger å akseptere et system for å bruke det. Det kan være de ser på det som et system
de tror er nyttig og bruker det av den grunn. Hvis studentene f.eks skal finne fagstoff eller lese
informasjon, har de ikke andre muligheter enn Fronter. Enkelte innleveringer må også gjøres i
dette systemet. Dette gjør at Fronterbruk ikke er helt frivillig og kan være en forklaring på at
Fronter brukes selv om det ikke aksepteres. Dette får meg til å dra UTAUT modellen i tvil på
dette området. Enten har utvalget vært for lite eller så er akseptanse bare en faktor som kan
påvirke Bruk men trenger ikke gjøre det. Noe som også underbygger dette er tilfeller hvor en
faktor direkte viser seg å påvirke bruk uten at den påvirker akseptanse. Faktoren alder
overrasket mest siden den viste at de eldste studentene brukte funksjonene ut over lesing av
informasjon og fagstoffnedlasting mest. Disse studentene hadde også større akseptanse for
Fronter enn de yngre. Dette var motsatt av hva jeg antok. Ingen av sammenhengene fikk stor
støtte. Det er mulig at faktorer jeg ikke har testet ut, vil forklare bruk og akseptanse bedre.
I viderearbeid med temaet er et større utvalg ønskelig. Akseptanse bør muligens behandles på
lik linje med de andre faktorene og ikke som et mellomledd til bruk. Flere faktorer bør testes
ut. Det er også mulig at andre spørsmål kan dekke enkelte faktorer bedre. Gjennom å gjøre
flere intervjuer får jeg og tilgang på mer informasjon samt har bedre grunnlag for å forklare
kvantitative data.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College