• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva påvirker akseptanse og bruk av et LMS?

Laursen, Kurt Vissing
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master_infosys_2007_laursen.pdf (776.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/136083
Date
2007
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Information Systems (-2013) [70]
Abstract
Som bakgrunn for min undersøkelse har jeg gjort et litteraturstudie av tidligere forskning på

LMS systemer. Det legges ned mye ressurser, både i form av tid og penger, til denne typen

systemer. Studiet viser at teknologi står i fokus hos forskerne. Flere funn tyder på at LMS

systemer ikke blir utnyttet til fulle. Forskning viser at nytenkende pedagogiske egenskaper er

viktig. Undervisningsopplegget bør sees mer fra studentenes side. Mange lærere benytter

systemet kun til å legge ut fagstoff og informasjon. Siden et LMS har mange flere muligheter,

faller da store deler av hensikten med systemet bort. Det virker som om det ikke er så enkelt å

overføre pedagogisk tankegang til benyttelse av LMS. Av denne grunn finner jeg det

interessant å forsøke å finne ut hva som påvirker bruk og akseptanse av et LMS. Min

forskningsmetode har i hovedsak vært statistisk. Ved hjelp av modellen UTAUT, som

kombinerer TAM og TPB, har jeg forsøkt å finne ut hvordan ulike faktorer virker inn på bruk

og akseptanse av et LMS. Jeg har brukt Fronter som eksempelsystem i undersøkelsen. Dette

systemet ble opprinnelig kun benyttet ved EVU senteret ved HiA. Etter hvert tok hele

høgskolen systemet i bruk. I forkant av den statistiske undersøkelsen intervjuet jeg to ITstudenter,

en økonomistudent og en sykepleierstudent. IT-studentene viste seg å være mer

III

kritiske til Fronter samt at de kunne tenke seg andre måter systemet kunne legges opp på

enkelte områder. For eksempel at det burde vært mulig å se den e-post som er sendt.

Ved hjelp av den kvantitative hovedundersøkelsen gjorde jeg følgende hovedfunn:

Bruk og akseptanse påvirkes av forventninger til prestasjoner og forventninger angående

anstrengelser. Opplevelse av brukerstøtte som tilstrekkelig samt lærers oppfordringer

medvirker også til at Fronter brukes og aksepteres. Studie påvirker akseptanse, mens alder

påvirker sistnevnte faktor samt bruk. Jo høyere aldersgruppe studentene tilhørte, jo mer

akseptert virket Fronter til å være. De eldre studentene virket også til å bruke enkelte

funksjoner mer enn de yngre. De to sistnevnte funnene er motsatt av hva jeg antok.

Noe som også overrasket var at det viste seg å ikke være sammenheng mellom akseptanse og

bruk. Faktorene som samsvarer med akseptanse bekrefter min modell. Enkelte av dem

samsvarer ikke med akseptanse, men med bruk. Dette kan tyde på at studentene nødvendigvis

ikke trenger å akseptere et system for å bruke det. Det kan være de ser på det som et system

de tror er nyttig og bruker det av den grunn. Hvis studentene f.eks skal finne fagstoff eller lese

informasjon, har de ikke andre muligheter enn Fronter. Enkelte innleveringer må også gjøres i

dette systemet. Dette gjør at Fronterbruk ikke er helt frivillig og kan være en forklaring på at

Fronter brukes selv om det ikke aksepteres. Dette får meg til å dra UTAUT modellen i tvil på

dette området. Enten har utvalget vært for lite eller så er akseptanse bare en faktor som kan

påvirke Bruk men trenger ikke gjøre det. Noe som også underbygger dette er tilfeller hvor en

faktor direkte viser seg å påvirke bruk uten at den påvirker akseptanse. Faktoren alder

overrasket mest siden den viste at de eldste studentene brukte funksjonene ut over lesing av

informasjon og fagstoffnedlasting mest. Disse studentene hadde også større akseptanse for

Fronter enn de yngre. Dette var motsatt av hva jeg antok. Ingen av sammenhengene fikk stor

støtte. Det er mulig at faktorer jeg ikke har testet ut, vil forklare bruk og akseptanse bedre.

I viderearbeid med temaet er et større utvalg ønskelig. Akseptanse bør muligens behandles på

lik linje med de andre faktorene og ikke som et mellomledd til bruk. Flere faktorer bør testes

ut. Det er også mulig at andre spørsmål kan dekke enkelte faktorer bedre. Gjennom å gjøre

flere intervjuer får jeg og tilgang på mer informasjon samt har bedre grunnlag for å forklare

kvantitative data.
Description
Masteroppgave i informasjonssystemer 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i Agder
Agder University College

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit