• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Information Systems
  • Master's theses in Information Systems (-2013)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Brukerstøtte for programvare ved store og mellomstore bedrifter

Sælensminde, Knut W. Sulen; Rong, Tom-Erik
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master_infosys_2008_rong.pdf (869.6Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/136077
Utgivelsesdato
2008
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Information Systems (-2013) [70]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å kaste lys over hvordan organisering av

programvaresupport og brukerstøtte kan håndteres, samt bakgrunnen for denne

organiseringen – uavhengig om den er et ledd i en formell supportplan eller uformelle

vaner som har utviklet seg til de facto rutiner. Vi har også, noe overfladisk, sett dette i

forhold til andre virksomhetsspesifikke forhold.

Datainnsamlingen har fulgt en kvalitativ metode, og vi har gjennomført fem intervjuer

med fire forskjellige virksomheter. Ellers har vi også brukt egne erfaringer i en av

virksomhetene vi har arbeidet mot. Virksomhetene ble valgt etter et ønske om å få et vidt

spekter av forskjellige bedrifter, i håp om å belyse problemstillingen fra flest mulig

vinkle. Intervjuene ble tatt opp, transkribert og analysert, og utgjør hovedtyngden av

datamaterialet vårt.

Vi fant at programvaresupporten var typisk håndtert ved en kombinasjon av en sentral

hjelpetjeneste, enten dette var en helpdesk noen utvalgte ansatte på IT-tjenesten, og

superbrukere. Hvor formelt dette arrangementet var, varierte en hel del. I noen tilfeller

var det mer eller mindre gått seg til av seg selv, i mangel på sentral styring, mens det i

andre tilfeller var et resultat av en bevisst avgjørelse tatt av IT-ledelsen.

Vi fant også en mulig synergieffekt om man bruker målrettet opplæring basert på

loggføring hos brukerstøtte, og foreslår en modell for utnyttelse av dette.

Kort oppsummert har dette arbeidet vist oss kompleksiteten som ligger bak de

forskjellige organiseringene, enten den er formell eller uformell. Det finnes et myriader

av faktorer som kan spille inn på, og berøre forskjellige elementer i dette puslespillet, og

som kan påvirke hva som vil være den beste løsningen for en gitt virksomhet.
Beskrivelse
Masteroppgave i informasjonssystemer - Universitetet i Agder 2008
Utgiver
Universitetet i Agder ; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit