Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAustvik, Jostein
dc.contributor.authorRye, Ståle Angen
dc.date.accessioned2011-02-08T13:17:31Z
dc.date.available2011-02-08T13:17:31Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-82-7117-682-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/135077
dc.description.abstractDenne publiseringen viser hvordan elever bruker digitale teknologier og medier for å hente inntrykk, informasjon og kunnskap om ulike samfunnsforhold. Videre diskuteres hvordan elevenes bruk av ny teknologi påvirker deres engasjement og deltagelse i samfunnet. Diskusjonen bygger på en empirisk studie av samfunnsfagselever i den videregående skolen i Vest-Agder. Datamaterialet består av både observasjoner, intervjuer og serveymateriale. Det argumenteres for at selv om elevene har nødvendig teknisk kompetanse for å handtere informasjonssøk på internett, mangler de i stor grad den faglige og analytiske kompetansen. Dette fører til at de opererer innenfor et begrenset spekter av kilder. Det blir videre hevdet at dersom elevene i større grad skal kunne nyttiggjøre seg den informasjonen som finnes på internett, må lærerne bli tydeligere og mer aktive i elevenes informasjonssøk. Dette forutsetter faglig dyktige lærere, men også lærere som har kjennskap til og forståelse for de nye mediene som inngår som en naturlig del av ungdommens hverdag. Slike lærere er også forutsetning for at skolens samfunnsfag kan utvikle elevene til deltagende samfunnsaktører.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Agderen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien (Universitetet i Agder);154
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectInternetten_US
dc.subjectungdomen_US
dc.subjectnye medieren_US
dc.titleDigitale medier, samfunnsfag og samfunnsengasjementen_US
dc.typeBooken_US
dc.source.pagenumber100en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel