dc.contributor.author | Grythe, Jon | |
dc.date.accessioned | 2007-05-21T06:18:07Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.isbn | 82-7117-515-7 | |
dc.identifier.issn | 1503-5174 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/135061 | |
dc.description.abstract | Rutiner for systematisk studentevaluering av undervisningen i høyere utdanning er noe som i
følge den nye kvalitetsreformen vil få større plass på universiteter og høgskoler fra og med
studieåret 2003. Mange av disse institusjonene har erfaringer med å la studentene foreta en
slik evaluering av undervisningen midtveis eller på slutten av et semester eller studieår. Men
et system for studentenes daglige tilbakemeldinger på undervisningen, og sitt eget
læringsutbytte av denne, er det grunn til å tro er både lite anvendt og systematisert. Denne
rapporten, og pilotprosjektet den bygger på, er ett bidrag til å utvikle en slik gjennomløpende
form for studentevaluering i høyere utdanning. Prosjektrapporten viser hvordan vi ved
Høgskolen i Agder våren 2003 arbeidet med utvikling og utprøving av et konsept for formativ
studentevaluering av undervisning og læring i høyere utdanning. Konseptet har fire ulike
hoveddeler: en introduksjonsdel, en nettbasert datainn- samlingsdel, en del for strukturert og
direkte kommunikasjon mellom studenter og lærere og en tilbakemeldings- og rapporteringsdel.
To av hovedmålsettingene med pilotprosjektet var for det første å utvikle et fleksibelt og
dynamisk nettbasert verktøy som grunnlag for studentenes formative evaluering av
undervisning og læring i høyere utdanning, for det andre å utvikle en møteplass for strukturert
didaktisk kommunikasjon mellom de involverte partene i undervisnings- og læringsarbeidet.
Prosjektet har gitt mange nyttige erfaringer å bygge videre på, og selv om testutvalget her er
lite og prøveperioden kort, er det i det minste grunnlag for forsiktig optimisme på verktøyets
og konseptets vegne. At studentene som var med i pliotprosjktet anbefalte at også andre
studentgrupper tok konseptet i bruk, og at studielederen vil fortsette å benytte det med nye
studentgrupper burde tyde på det. Slik vi ser det nå skulle det heller ikke være noen
begrensninger når det gjelder konseptets anvendelsesmuligheter på ulike fagområder innen
universitets- og høgskolesektoren. Men konseptet vil selvsagt kreve en videre utvikling og en
langt bredere og mer omfattende utprøving før vi kan si noe mer generelt om dets verdi for
studentevaluering av undervisning og læring i høyere utdanning. | nob |
dc.format.extent | 818603 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Agder | |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien (Høgskolen i Agder) | |
dc.relation.ispartofseries | 103 | |
dc.subject | Studentevaluering | |
dc.subject | Evaluering | |
dc.subject | Formativ evaluering | |
dc.subject | Studiekvalitet | |
dc.subject | Læringsutbytte | |
dc.title | STeVAL : rapport om utvikling og utprøving av et konsept for studentevaluering av undervisning og læring i høyere utdanning | nob |
dc.type | Book | en |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | |
dc.source.pagenumber | 45, 3 s. | |