Browsing AURA by Author "Carlsen, Martin"
Now showing items 1-20 of 25
-
1P-elevers arbeid med problemløsning
Sande, Kristian; Bedin, Kristian (Master thesis, 2022)Temaet for denne masteravhandlingen har vært matematisk problemløsning med 1P-elever i videregående skole. Vi har observert og tatt lydopptak av to grupper på fire 1P-elever over to datainnsamlinger, og analysert deres ... -
Argumentasjon og resonnering i matematikk
Korsmo, Bendik (Master thesis, 2024)Denne studien handler om argumentasjon og resonnering i matematikk. Studien belyser en ungdomsskolelærers rolle i argumentasjons- og resonneringsprosesser knyttet til geometri. Målet med studien er å si noe om hvordan ... -
Distributed authority and opportunities for children’s agency in mathematical activities in kindergarten
Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd (Chapter; Peer reviewed, 2015) -
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness: A Field Experiment
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: This study tests an intervention that introduces a structured curriculum for five-year-olds into the universal preschool context of Norway, where the business as usual is an unstructured curriculum. We conduct a ... -
En kvalitativ undersøkelse av problemløsning i matematikk på 5.trinn ved gruppearbeid
Olsen, Amalie Litland; Sandvik-Olsen, Katarina (Master thesis, 2023)I den nye læreplanen (LK20), er det et kjerneelement som heter “utforsking og problemløsning”. Elevene skal ved dette kjerneelementet blant annet få innsikt i hvordan de kan utvikle metoder for å løse et problem de ikke ... -
En kvalitativ undersøkelse av problemløsning i matematikk på 5.trinn ved gruppearbeid
Olsen, Amalie Litland; Sandvik-Olsen, Katarina (Master thesis, 2023)I den nye læreplanen (LK20), er det et kjerneelement som heter “utforsking og problemløsning”. Elevene skal ved dette kjerneelementet blant annet få innsikt i hvordan de kan utvikle metoder for å løse et problem de ikke ... -
En smågruppes arbeid med problemløsning i videregående skole. En studie av gruppas bruk av strategier og appropriering av ulike medierende verktøy i problemløsningsfasen.
Emanuelsen, Mona (Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ case-studie som tar for seg en liten gruppe med elever fra andre året i videregående skole som jobber med problemløsning i matematikk. Studien belyser hvilke strategier og medierende verktøy disse ... -
Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk
Lorange, Carl Andreas; Sjaastad, Jørgen; Carlsen, Martin (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen analyserer vi grunnskolelærerstudenters respons på en eBok-basert undervisningsform i matematikk. Denne eBoka besto av oppgaver med både skriftlige og videobaserte løsningsforslag. Oppgavene ble hentet ... -
Kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice
Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Carlsen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2012)This study explores kindergarten teachers’ accounts of their developing mathematical practice in the context of their participation in a developmental research project. Observations and interviews were analysed to elaborate ... -
Kindergarten teachers’ orchestration of mathematical activities afforded by technology: agency and mediation
Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Monaghan, John David (Journal article; Peer reviewed, 2016) -
Konkretiseringsmateriell & Tallforståelse i Begynneropplæringen
Stamsø, Thomas (Master thesis, 2023)Konkreter er et verktøy som kan støtte elever i undervisninger og finnes i ulike former. Denne studien tar for seg hvordan elever på førstetrinn arbeider matematisk med fysiske konkreter knyttet til tallkonstruksjoner. I ... -
Lekbasert læring i matematikk
Rossevatn, Daniel; Ødegaarden, Vibeke Aaby (Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
Nilsen, Elise; Larsen, Ida-Helene (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
Larsen, Ida-Helene; Nilsen, Elise (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
Jansen, Ina Terese; Høyem, Pia Skogstad (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Læring av brøk med bruk av konkreter Muligheter og utfordringer
Høyem, Pia Skogstad; Jansen, Ina Terese (Master thesis, 2024)Denne studien utforsker mulighetene og utfordringene i læring av brøk når femteklassinger deltar i et undervisningsopplegg som bruker konkreter. Med utgangspunkt i det kommognitive perspektivet, hvor læring beskrives som ... -
Matematiske samtaler på elevstyrte stasjoner
Eriksen, Vilde Solheim (Master thesis, 2024)Denne studien er en kvalitativ studie om matematiske samtaler blant yngre elever. Studien fokuserer på bruk av den matematiske samtalen i matematikkundervisningen, nærmere bestemt om den matematiske samtalen blant elever ... -
Matematiske samtaler på lærerstyrte stasjoner på 2. trinn
Haraldstad, Marte (Master thesis, 2024)Læreplanen i matematikk spesifiserer at elevene skal utvikle et godt og presist språk i faget, og dermed må elevene få mulighet til å delta i samtaler i matematikkfaget. Å ta i bruk samtaletrekk er grep som en lærer kan ... -
Mathematical learning opportunities in kindergarten through the use of digital tools: Affordances and constraints
Carlsen, Martin (Journal article; Peer reviewed, 2013)This study aims at scrutinising the mathematical learning opportunities of children engaging with digital tools and the emerging affordances and constraints faced in such settings. By adopting a sociocultural perspective ... -
Problemløsning og utforskning i matematikkoppgaver i begynneropplæringen
Claussen, Synne; Moen, Tora Gjølme (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en dokumentanalyse av læreverket DragonBox Skole på 2. trinn hvor vi har sett på problemløsning og utforskning. Hensikten med analysen var å se på hvordan oppgavene i læreverket ...