Blar i AURA på forfatter "Andreasen, Johan Kristian"
-
Being a teacher and teacher educator : The antecedents of teacher educator identity among mentor teachers
Andreasen, Johan Kristian; Bjørndal, Cato R. P.; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2019)Although teachers’ professional identities have been the subject of extensive study, the field still lacks knowledge about the development of a professional identity for mentor teachers. These teachers take on multifaceted ... -
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse
Røkenes, Fredrik Mørk; Andreasen, Johan Kristian; Aagaard, Toril; Nagel, Ilka; Amdam, Synnøve Hedemann; Pedersen, Cathrine; Vika, Karl Solbue (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien handler om hvordan digital nødundervisning og samhandling med studenter under covid-19-nedstengningen har påvirket lærerutdanneres profesjonsfaglige digitale kompetanse. 222 tekstresponser fra en spørreundersøkelse ... -
Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning
Andreasen, Johan Kristian; Andreasen, Eva Mari; Kovac, Velibor Bobo (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Hvordan opplever kontaktlærerne på småtrinnet at kartleggingsprøver innvirker på deres lærerprofesjonalitet?
Enge-Olsen, Ida (Master thesis, 2024)I løpet av de siste årene har det blitt et større fokus på lærerens rolle og profesjonalitet som følge av norske elevers gjennomsnittlige resultater på prøver. Dette har medført større politisk interesse for skolens ... -
Partnerskap i lærerutdanningene En studie av praksislærere som lærerutdannere på universitetet
Andreasen, Johan Kristian (Doctoral dissertations at University of Agder; no. 438, Doctoral thesis, 2023)Den overordnede hensikten med avhandlingen var å undersøke hvordan lærerutdanningene kan styrkes i et partnerskap mellom lærerutdannere på universitetet og i skolen. En sentral aktør i lærerutdanningene er praksislærerne ... -
Praksislærerrollen i barnehagelærerutdanningen. En flermetodestudie av praksislæreres opplevelse av motivasjon og utfordringer i praksislærerrollen.
Leistad, Ellinor Vehusheia (Master thesis, 2024)Sammendrag Det rår en bred enighet om praksisopplæringens og praksislærerens sentrale betydning i utdanningen av nye barnehagelærere. Dette har blitt synliggjort blant annet ved at praksislærere har fått status som ... -
Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers
Andreasen, Johan Kristian; Tømte, Cathrine Edelhard; Bergan, Ingvild; Kovac, Velibor Bobo (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
School-based mentor teachers as boundary-crossers in an initial teacher education partnership
Andreasen, Johan Kristian (Peer reviewed; Journal article, 2022)Teacher educators are constantly challenged to collaborate across organizational boundaries between higher education and schools. This study examines a school-university partnership in Norway where school-based mentor ... -
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor?
Aagaard, Toril; Amdam, Synnøve Hedemann; Nagel, Ilka; Vika, Karl Solbue; Andreasen, Johan Kristian; Pedersen, Cathrine; Røkenes, Fredrik Mørk (Peer reviewed; Journal article, 2024)NorwayABSTRACTPreparing student teachers for a profession that continuously changes inrelation to digitalisation is a global challenge. By analysing survey dataabout how teacher educators (N= 389) report that they prepare ...