• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VR-teknologi som pedagogisk verktøy i KRLE-faget

Gamborg, Ida Hagen; Haugland, Katrine Finsådal
Master thesis
Thumbnail
Åpne
no.uia:inspera:345582064:52436267.pdf (2.582Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3204477
Utgivelsesdato
2025
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Teacher Education, level 5-10 [294]
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie som utforsker bruk av VR-teknologi, i form av 360-videoer, som støtte i utviklingen av elevers etiske kompetanse. Studien undersøker elevers erfaringer med VR-bruk i KRLE-faget. Empirien stammer fra elevergrupper i to tiendeklasser, samt deres to KRLE-lærere. Ved å belyse dette gis det innsikt i hvorvidt VR-teknologi kan være et nytt pedagogisk verktøy i etikkundervisningen i KRLE. Studien søker å besvare følgende problemstilling:

Hvordan kan VR-teknologi som pedagogisk verktøy bidra til å utvikle elevers etiske kompetanse gjennom kognitiv innsikt, emosjonell innlevelse og vilje til å handle i møte med etiske dilemmaer?

Med utgangspunkt i denne problemstillingen stilles følgende forskningsspørsmål:

· På hvilken måte påvirker 360-videoer i VR elevenes evne til å analysere og reflektere over etiske dilemmaer?

· Hvordan kommer dimensjonene av etisk kompetanse (kognitiv, emosjonell og handlingsmessig) til uttrykk i elevenes samtaler etter VR-opplevelsen?

· På hvilken måte kan VR-teknologi være et godt eller dårlig pedagogisk læringsverktøy?

Grunnlaget for analysen i denne studien er lydopptak fra elevenes etiske samtaler etter å ha sett 360-videoer i VR, samt gruppeintervjuer med elever og et intervju med lærerne. Disse utgjør til sammen studiens empiriske materiale. Alle intervjuene er semistrukturerte gruppeintervjuer, hvor elevintervjuene består av 3-7 elever og lærerintervjuet består av begge KRLE-lærerne. Analysen er forankret i et teoretisk rammeverk og tidligere forskning, med hovedvekt på Hansen og Aukland, Smith-Gahrsen et al., Eidhamar, Jensen og Konradsen og læreplan samt overordnet del. Studien tar i bruk en aksjonsforskende tilnærming og har et fenomenologisk perspektiv.

Studien indikerer at VR-teknologi kan ha et betydelig potensial som pedagogisk verktøy i KRLE-faget, særlig når det gjelder å støtte utviklingen av elevers etiske kompetanse. Funnene indikerer at 360-videoer i VR fremmer kognitiv innsikt, emosjonell innlevelse og vilje til å handle etisk ved å skape realistiske og engasjerende læringssituasjoner, som gir elevene en sterk opplevelse av å være til stede i situasjonen. 360-videoene i VR gir elevene økt evne til å identifisere og reflektere over etiske dilemmaer, samtidig som følelsen av tilstedeværelse og førstepersonsperspektivet styrker moralsk engasjement og empati. Samtidig avhenger effekten av teknisk kvalitet, lærernes digitale kompetanse og en gjennomtenkt didaktisk ramme.
 
 
 
Utgiver
University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit