«Det er litt vår jobb å skape de øyeblikkene hvor man kan være sammen»
Description
Full text not available
Abstract
Alle barn har rett på et inkluderende læringsfellesskap som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen har ansvar for å legge til rette for dette. Det sosiale aspektet av læringsmiljøet har stor plass i skolehverdagen, og kan ha sterk innvirkning på om elever opplever et slik fellesskap. Barn med autismespekterforstyrrelse (ASF) har ofte utfordringer med sosialt samspill, på bakgrunn av aspekter ved diagnosen (e.g. språkvansker, vansker med sosial kommunikasjon og interaksjon). For at de skal få retten til et inkluderende læringsfellesskap oppfylt, må skoleansatte vite hvordan de kan tilrettelegge for dem.Formålet med denne studien er å få mer innsikt i hvordan ulike skoler legger til rette for et inkluderende læringsmiljø for barn med ASF i begynneropplæringen, med særlig fokus på det sosiale aspektet av læringsmiljøet. Ønsket var å se på hvordan skoleansatte i to skolekontekster, en spesialskole og en ordinærskole, arbeidet for å tilrettelegge for et inkluderende, sosialt læringsmiljø, og å legge til rette for at barna med ASF skulle få relasjoner og vennskap til medelevene og føle en tilhørighet i miljøet.Det ble brukt semi-strukturerte kvalitative intervjuer med fem lærere og pedagoger i to skolekontekster. Intervjuene var med tre pedagoger fra en spesialskole, som arbeidet på en avdeling hvor alle elevene hadde ASF, og to lærere fra en ordinærskole, med en elev med ASF i klassen. Det ble gjennomført en tematisk analyse av datamaterialet.Det var både likheter og ulikheter mellom hvordan informantene fra spesialskolen og ordinærskolen arbeidet med tilretteleggingen. Informantene i begge skolekontekstene trakk frem tilretteleggelser i miljøet rundt elevene og voksenstøtte. Informantene fra spesialskolen beskrev fleksibilitet som en sterk støttespiller, og informantene fra ordinærskolen la vekt på å involver medelevene i tilretteleggingen. Informantene fra spesialskolen var merkbart mer samstemte enn informantene fra ordinærskolen, som hadde ulike perspektiver på om tilretteleggingen lyktes. Samtlige informanter understreket viktigheten av å legge til rette for vennskaps- og relasjonsdanning og tilhørighet for elevene med ASF.