Innagerende atferd og gode relasjoner
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien var å se på hvordan lærere på 1. trinn jobber for å danne gode relasjoner med elever som viser innagerende atferd. Hvordan elever har det på skolen ved skolestart og i de tidlige årene, kan gi store påvirkninger på det senere skoleløpet for barnet. Dermed er det viktig å prøve å gjøre skolehverdagen best mulig allerede fra skolestart, spesielt for sårbare barn. Barn som viser innagerende atferd er stille, forsiktige og kan ofte forsvinne i mengden. De har også ofte har dårlige lærer- elev relasjoner, med lite nærhet og en del konflikter. Å ha en god relasjon med læreren, er noe av det viktigste for å ha det trygt og godt på skolen. For å belyse hvordan lærere jobber for å danne gode relasjoner med elever som viser en innagerende atferd i 1. trinn, ble følgende problemstilling valgt:
«Hvordan arbeider lærere på 1.trinn for å skape gode relasjoner med elever som viser innagerende atferd?»
For å svare på denne problemstillingen benyttet jeg en kvalitativ metode, med intervju for å samle inn dataene. Det ble gjennomført tre semi-strukturerte intervju, som gjorde at jeg fikk innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner. Under intervjuene ble det brukt lydopptak, som senere ble transkribert og analysert. Etter bearbeidingen av datamaterialet, kom jeg frem til to hovedkategorier, utfordringer og muligheter. Der muligheter ble delt inn i tre temaer, å se eleven, klasseledelse og lek.
Funnene viser til at å skape relasjoner med elever som viser innagerende atferd kan være utfordrende for lærere. Både fordi det kan være vanskelig å få god kontakt med elevene, og at de lett kan forsvinne i mengden. Mulighetene som ble trukket frem var å bruke tiden med elevene godt, vise at en bryr seg om eleven, at en er til å stole på, gi elevene anerkjennelse, interessere seg for eleven. Å ha en god klasseledelse, der en er varm og tydelig voksen ble også trukket frem. Og hvordan leken kan brukes i 1. klasse som en vei til å danne gode relasjoner med eleven.