Digital læringsteknologi i bedriftsopplæring
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan digitale læringsteknologier – med særlig vektpå simulatorbasert opplæring – påvirker ansattes motivasjon, mestring og opplevd verdi-skaping i arbeidslivet. Studien er gjennomført som et mixed methods-prosjekt i samarbeidmed DeepOcean, og baserer seg på spørreundersøkelse, observasjon og kvalitative inter-vjuer med ansatte fra ulike avdelinger og stillingsnivåer.
Oppgavenbyggerpåetteoretiskrammeverksomkombinererselvbestemmelsesteori(SDT),ARCS-modellen, mestringstroteori, Human Capital Theory og TPACK-modellen. Funne-ne viser at simulatorbasert opplæring oppleves som mer relevant, engasjerende og prak-sisnær enn tradisjonell e-læring. Den gir ansatte økt trygghet og mestringstro, og tolkessamtidig som en investering fra arbeidsgiver som kan styrke både motivasjon og lojalitet.
Samtidig fremkommer det at digital opplæring må tilpasses brukernes erfaringsnivå ogkontekst, og at kvaliteten varierer betydelig med hensyn til pedagogisk oppbygning ogrelevans. Oppgaven avsluttes med anbefalinger for hvordan digitale opplæringsformer kandesignes og implementeres for å gi høyere læringsutbytte for ansatte og samtidig øktverdiskaping for virksomheten.