Foresattes vurderinger av skole-hjem samarbeid
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg en kvantitativ studie av hvordan foresatte vurderer skole-hjem samarbeidet i grunnskolen i Norge, med særlig fokus på faktorer som kan påvirke samarbeidet. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan foresatte vurderer skole-hjem samarbeidet i grunnskolen i Norge. Særlig med tanke på faktorer som kommunikasjonens effektivitet og samarbeidets kvalitet, samtidig belyse i hvilken grad ulike former for kommunikasjon støtter og bidrar i samarbeidet mellom skole og hjem. Masteroppgaven er derfor forankret i en problemstilling som undersøker «hvordan vurderer foresatte skole-hjem samarbeidet, og hvilke faktorer påvirker et velfungerende samarbeid?». Datainnsamlingen er basert på et spørreskjema hvor informantene er foresatte med barn i grunnskolen i Norge. Spørreskjemaet omfatter temaer som kommunikasjonens tydelighet, regelmessighet, hyppighet, relevans og foresattes opplevelser av ulike kommunikasjonsmetoder. Dette er med på å utgjøre de ulike faktorene som kan påvirke samarbeidet. Analysene gjennomføres ved bruk av deskriptiv statistikk for å undersøke og identifisere trender, samt regresjonsanalyser, korrelasjonsanalyser og annen inferensstatistikk for å identifisere og statistisk teste sammenhenger og forskjeller i datasettet som er samlet inn gjennom spørreundersøkelsen. Studien gir innsikt i hvilke faktorer og i hvilken grad foresatte vurderer skole-hjem samarbeidet. Resultatene viser at foresatte overordnet vurderer kommunikasjonen og samarbeidet med skolen som positivt, og at bruk av meldingsapp har størst betydning for tilfredshet med kommunikasjonen. Samtidig fremstår kvaliteten på kommunikasjonen som viktigere enn hvor ofte skolen kommuniserer. Resultatene vil kunne bidra til en bedre forståelse av hvordan skolen kan styrke samarbeidet med foresatte, ved å fokusere på faktorer som påvirker kommunikasjonen og samarbeidet. På denne måten søker masteroppgaven å gi data for praksis og videre forskning på området skole-hjem samarbeid.