Frigitt av akademi i norsk toppfotball. Erfaringer rundt frigivelse av spillere og hvordan klubber kan gjøre prosessen bedre. En kvalitativ studie.
Abstract
Å bli frigitt fra et toppfotballakademi er vanlig og noe som skjer flere, men kan oppleves som en vanskelig og emosjonell situasjon for unge spillere (McGlinchey et al., 2022). Hensikten med denne studien er å undersøke erfaringer og opplevelser hos spillere knyttet til frigivelse fra et norsk toppfotballakademi. Studien fokuserer også på hvordan klubber kan gjøre dette bedre i fremtiden.
Studien tar i bruk en kvalitativ tilnærming til problemstillingen og benytter seg av individuelle semi-strukturerte dybdeintervjuer. Utvalget består av 7 respondenter, der 6 er spillere og 1 er trener. Felles for utvalget er at de alle har hatt tilknytning til et akademi i toppfotballen. Til analyse er det benyttet en refleksiv tematisk analyse for å strukturere dataene (Brown & Clarke, 2019). Det har også blitt tatt i bruk transformasjonsledelse som et teoretisk rammeverk i forbindelse med trenerens rolle i frigivelsen.
Resultatene viser til en oppfatning fra respondentene om at systematikk og en klar prosedyre for hvordan håndtere frigivelse ikke virker å være fremtredende i klubben. Det beskrives også en emosjonelt og følelsesladd tilknytning til frigivelse fra akademiet. Det kan konkluderes med at klubb og akademiets håndtering knyttet til frigivelse av spillere kan ha stor påvirkning på spillerens vei videre i fotballen eller livet.
Nøkkelord: frigivelse, karriereoverganger, fotballakademi, trenerrollen, transformasjonsledelse