Måltid med matglede, mestring og matmot: En kvalitativ casestudie av Læringsrik mat på SFO, et tiltak utarbeidet av Geitmyra Matkultursenter for barn
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Geitmyra matkultursenter for barn tilbyr kompetansehevingstiltaket - Læringsrik mat i skolefritidsordningen (SFO) – som omhandler mat og måltid i SFO. Tiltaket innebærer veiledning og inspirasjonskurs for ansatte og barn. Barn kan få rollen som matagenter og få medansvar for matlaging og måltider.Hensikt: Masterprosjektet har vært utformet som en kvalitativ casestudie. Forskningsspørsmålene var knyttet til: (1) erfaringer med rollen som matagent (2) erfaringer med planlegging og gjennomføring av måltidet i SFO og (3) måltidets potensielle betydning for folkehelsen. Five Aspects Meal Model (FAMM) ble benyttet som rammeverk. Metode: Observasjon og kvalitative semi-strukturerte intervjuer ble benyttet. Fire SFOer var inkludert. Utvalget besto av ansatte ved Geitmyra og SFO og matagenter. Datamaterialet ble analysert ved hjelp av Braun og Clarkes refleksive tematiske analyse. Resultater: Hovedtemaer og undertemaer ble utviklet for å belyse forskningsspørsmålene. Temaene forteller historier fra datamaterialet og disse settes i sammenheng med teori og tidligere empiri knyttet til matlaging og fellesmåltidet. Diskusjonsdelen omhandler erfaringer med mestringstro, sosial påvirkning, matkompetanse og matmot knyttet til matagent- rollen. Videre diskuteres rammefaktorer, rutiner, fasiliteter og skjermbruk under måltidet. Avslutningsvis reflekteres det rundt ringvirkninger inn i hjem og skole, samt måltidets potensielle betydning for folkehelsen.Konklusjon: Barn og ansatte har gode erfaringer med rollen som matagent. Matagentene synes å være rollemodeller og opplever økt mestringstro, matmot og matkompetanse. Rommet måltidet foregår i, samt rammefaktorer som ledelse, tid og fasiliteter, kan påvirke menneskemøter og atmosfære. Måltidet i SFO har mening og funksjoner som strekker seg utover næringsinntak og kan potensielt bidra til utjevning av sosial ulikhet.Nøkkelord: Skolefritidsordningen (SFO), Geitmyra, måltid, Five Aspects Meal Model (FAMM), matglede, matmot, mestringstro