Fra utenforskap til mestring
Abstract
Bakgrunn: Samfunnets mål er å sikre at ingen blir stående utenfor, og et inkluderende samfunn skaper muligheter for mestring. Uten deltakelse og inkludering kan mestringsevnen svekkes, noe som gjør det viktig å utforske nye eller alternative tilnærminger for å møte utenforskap som folkehelseutfordring.
Studiens hensikt: Hensikten med studien var å undersøke hvordan deltakelse i Kirkens Ungdomsprosjekt (KUP) kan føre til opplevd mestring blant deltakerne, og hvordan dette kan forebygge utenforskap og være helsefremmende.
Problemstilling: Hvordan kan deltakelse på KUP føre til mestring og forebygging av utenforskap blant ungdom og unge mødre i utsatte livssituasjoner?
Datamateriale og metode: Datamaterialet består av intervjuer med 20 informanter, 10 ungdommer og 10 unge mødre som alle er deltakere i Kirkens ungdomsprosjekt. Refleksiv tematisk analyse ble benyttet som analysemetode.
Resultater: Våre funn viste at deltakerne på KUP opplever mestring gjennom personlig utvikling, støtte og et trygt samhold. Gjennom deltakelse på KUP opplevde deltakerne økt selvtillit, utvikling av nye ferdigheter og at de hadde noen å vende seg til for en støttende samtale. KUP ble beskrevet som et sted for tilhørighet og fellesskap med andre.
Konklusjon: KUP som arena kan bidra til å forebygge utenforskap blant ungdommer og unge mødre gjennom mestring. Gjennom opplevelse av sammenheng (OAS) styrkes mestringsevnen, og deltakerne blir bedre rustet til å møte fremtidige utfordringer. På denne måten kan KUP forebygge utenforskap og samtidig virke helsefremmende for individet på sikt.
Nøkkelord: Mestring, utenforskap, ungdom, unge mødre, KUP, forebygging, helsefremming, salutogenese