• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Visual Arts and Drama
  • Master's theses in Fine Arts
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Fine Arts
  • Department of Visual Arts and Drama
  • Master's theses in Fine Arts
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Øyeblikk av betydning

Andersen, Margrete
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:349935677:43137786.pdf (1.872Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3203681
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Fine Arts [95]
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilken betydning besøk på kunstmuseum har for elever. For å kunne si noe om dette, er det de voksne rundt, altså lærerne og de ansatte i museene sitt perspektiv som presenteres. Materialet i arbeidet er hentet inn ved hjelp av kvalitative metoder: Intervjuer med klassenes lærere, intervjuer med de ansatte i museene og observasjon av omvisninger. Undersøkelsens observasjoner og intervjuer er gjort på eller i tilknytning til fire ulike kunstmuseer, og i oppgaven presenterer jeg kort utstillingene som ble besøkt av klassene.

Oppgaven setter elevers kunstmøter inn i en større samfunnsmessig kontekst, og viser både til skolepolitikk, Stortingsmeldinger og forskningsartikler som omhandler barn og kunst. I teoridelen gjør jeg rede for noen relevante områder innenfor kunstfagdidaktikken, og ser også nærmere på det teoretiske grunnlaget for dialogens plass i dagens formidlingspraksis. Gert Biesta sitt syn på utdanning, og kunstens potensiale i denne sammenhengen, trekkes frem i et eget kapittel.

Resultatene presenteres i tre hovedkategorier som viser hva lærerne og de museumsansatte mener besøk i kunstmuseene betyr for elever, og disse tre hovedkategoriene drøftes i lys av teori. Konklusjonen er at begge gruppene mener besøk på kunstmuseum har betydning for elever, på flere områder, og på ulike måter for de ulike elevene.

 
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit