Øyeblikk av betydning
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilken betydning besøk på kunstmuseum har for elever. For å kunne si noe om dette, er det de voksne rundt, altså lærerne og de ansatte i museene sitt perspektiv som presenteres. Materialet i arbeidet er hentet inn ved hjelp av kvalitative metoder: Intervjuer med klassenes lærere, intervjuer med de ansatte i museene og observasjon av omvisninger. Undersøkelsens observasjoner og intervjuer er gjort på eller i tilknytning til fire ulike kunstmuseer, og i oppgaven presenterer jeg kort utstillingene som ble besøkt av klassene.Oppgaven setter elevers kunstmøter inn i en større samfunnsmessig kontekst, og viser både til skolepolitikk, Stortingsmeldinger og forskningsartikler som omhandler barn og kunst. I teoridelen gjør jeg rede for noen relevante områder innenfor kunstfagdidaktikken, og ser også nærmere på det teoretiske grunnlaget for dialogens plass i dagens formidlingspraksis. Gert Biesta sitt syn på utdanning, og kunstens potensiale i denne sammenhengen, trekkes frem i et eget kapittel. Resultatene presenteres i tre hovedkategorier som viser hva lærerne og de museumsansatte mener besøk i kunstmuseene betyr for elever, og disse tre hovedkategoriene drøftes i lys av teori. Konklusjonen er at begge gruppene mener besøk på kunstmuseum har betydning for elever, på flere områder, og på ulike måter for de ulike elevene.