• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Health and Sport Sciences
  • Department of Health and Nursing Science
  • Master's theses in Health Informatics, full-time
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Health and Sport Sciences
  • Department of Health and Nursing Science
  • Master's theses in Health Informatics, full-time
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klar, ferdig, go-live? En kvantitativ undersøkelse om helsepersonells erfaringer med opplæring og brukerstøtte ved implementering av Helseplattformen i Midt-Norge

LINDBERG, MELINDA MARIE HOLEN; RATH, HEDDA HENNIE
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3202462
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Health Informatics, full-time [156]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Helseplattformen ble etablert som et felles journalsystem i Midt-Norge, med mål om å sikre en sømløs informasjonsflyt på tvers av helseaktører og forvaltningsnivåer. Implementeringen har imidlertid vært preget av teknologiske, organisatoriske og menneskelige utfordringer. Mangler i opplæringen av helsepersonell har blitt trukket frem, men det er fortsatt uklart om dagens opplæringsstrategier gir tilstrekkelige forutsetninger for effektivt bruk av journalsystemet, og om svakheter på dette området kan ha redusert muligheten for en vellykket implementering.

Metode: Undersøkelsen benytter en kvantitativ tilnærming for å vurdere hvordan opplæring og brukerstøtte har påvirket helsepersonells forutsetninger for å ta i bruk Helseplattformen. Problemanalysen er forankret i et sosioteknisk perspektiv, og DeLone & McLeans (2003) suksessmodell benyttes for å vurdere servicekvaliteten i implementeringen. Datainnsamlingen ble utført gjennom en spørreundersøkelse blant helsepersonell i Midt-Norge med nylig erfaring fra implementering av Helseplattformen.

Resultater: Opplæringen forberedte i liten grad på praktisk bruk av Helseplattformen. Over halvparten (57,4%) kunne ikke bruke journalsystemet effektivt eller håndtere tekniske utfordringer (64,2 %) etter kurs, og mange manglet mestringsfølelse (44,0%). Til tross for god tilgang til superbruker (86%), manglet støttefunksjonen nødvendig kompetanse (38%). Egentrening (76,5%) ble sammen med kollegastøtte (49,0%) fremhevet som avgjørende for systembruk.

Konklusjon: Funnene viser at dagens opplæring og brukerstøtte i liten grad har forberedt helsepersonell på praktisk bruk av Helseplattformen. Manglende tilpasning til klinisk praksis og variasjoner i støtteapparatet har gjort egentrening og kollegastøtte avgjørende for mestring. For å sikre systemadopsjon, bør fremtidige implementeringer styrkes gjennom en mer målrettet og praksisnær tilnærming.

Nøkkelord: Helseplattformen, elektronisk pasientjournal (EPJ), systemimplementering, opplæringsstrategier, opplæring, brukerstøtte, superbruker.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit