Hvordan skriver elever i starten av første klasse?
Abstract
SammendragMin masteroppgave handler om skriving i begynneropplæringa. Problemstillinga mi er:
«Hvordan skriver elever i begynnelsen av første klasse?»
Jeg har undersøkt hvordan elever i starten av første klasse uttrykte seg gjennom en skriveoppgave. Elevene i min studie har kun gått fem uker på skolen og lært syv bokstaver på skolen. Jeg har analysert 32 elevtekster. Resultatene fra min analyse viser at elevene skriver innholdsrike tekster til tross for lite formell lese-og skriveopplæring. De aller fleste tok i bruk begge modalitetene, tegning og verbalskrift. I barns aller tidligste skriving krever de første grafemene mye energi av elevene og tegning som uttrykksform blir da svært viktig i begynneropplæringen. Tidligere studier viser at den blir sett på som «vente-aktivitet».
Gjennom arbeidet med min masteroppgave har jeg blant annet lært at elevene kommer til skolen med mange språklige erfaringer og kommunikative ferdigheter, de ønsker å skrive verbalskrift, de kan uttrykke seg på mange måter og at vi gjennom den tidlige skrivingen får se all kunnskapen om litterasitet de har.