• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Religion, Philosophy and History
  • Master's theses in Technology, Humans and Society
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Religion, Philosophy and History
  • Master's theses in Technology, Humans and Society
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

From Hel to Bella: Gender, Technology, and the Posthuman Gaze in Metropolis and Poor Things

Rege, Maria Edith Briceno
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.uia:inspera:345728625:148130917.pdf (3.201Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3201003
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Technology, Humans and Society [22]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker representasjonen av kvinnen som teknologisk skapning i science fictionfilm gjennom en komparativ analyse av Metropolis (1927) og Poor Things (2023). Begge filmene tematiserer dyptliggende kulturell frykt knyttet til kjønn, makt og teknologisk kontroll. Diskusjonen begynner med Mary Shelleys Frankenstein (1818), som danner grunnlag for spørsmål om teknologisk skapelse, ansvar og frykt for autonomt liv.

Analysen fokuserer på hvordan kvinneskikkelsene i disse filmene fremstilles, og hvordan kroppene deres blir omstridte symbolske steder. Med utgangspunkt i feministisk filmteori, posthumanisme og science fictionstudier analyserer oppgaven tre nøkkelscener—skapelse, dans og transformasjon—gjennom visuell og narrativ nærlesning. Disse øyeblikkene rammer inn kvinnekroppen som et sted for skue, motstand og posthuman tilblivelse.

I Metropolis formes maskinkvinnen Hel/Maria gjennom mannlig kontroll og ødelegges som et offentlig skue, noe som reflekterer tidlig 1900-talls frykt for kvinnelig opprør. I kontrast fremstiller Poor Things Bella Baxter som et posthumant subjekt som omfavner autonomi, seksualitet og transformasjon. Hennes reise utfordrer tradisjonelle kjønnsroller og bryter med det mannlige blikket.

Oppgaven hevder at Bellas narrativ markerer et skifte fra skue til subjekt, og tilbyr et feministisk og posthumant alternativ til tidligere filmatiske troper. Dette gjenspeiler en bredere utvikling i science fictionfilm: fra patriarkalsk kontroll til posthuman omsorg, fra visuell innramming til kroppslig autonomi.

Nøkkelord: posthumanisme, feministisk filmteori, science fictionfilm, det mannlige blikket, kroppsliggjøring, spekulativ fiksjon, Frankenstein, Metropolis, Poor Things, Mary Shelley, Fritz Lang, Yorgos Lanthimos
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit