Estetisk engasjement i begynneropplæringen gjennom kunst og håndverk
Description
Full text not available
Abstract
Dette masterprosjektet undersøker hvordan undervisningsmetoden Storyline gjennom estetiske erfaringer kan muliggjøre dybdelæring i begynneropplæringen. Gjennom et selvprodusert undervisningsopplegg i kunst og håndverk kalt Fargenes Rike, har vi utforsket hvordan elever på 1. trinn kan tilegne seg en dypere forståelse for fargenes virkninger gjennom praktiske, sanselige og skapende prosesser. Fargenes Rike kombinerer fortelling, lek og materialutforsking for å legge til rette for helhetlig læring.
Studien er forankret i aksjonsforskning og en fenomenografisk tilnærming. Observasjoner, samtaler og intervjuer med elever og kontaktlærer danner grunnlag for analysen. Teoretiske perspektiver fra blant andre John Dewey, Lev Vygotskij og nyere teori om sanselig didaktisk design og dybdelæring ligger til grunn for det analytiske arbeidet.
I analysearbeidet har vi identifisert estetisk engasjement som en betegnelse på hvordan elevenes deltagelse i estetiske prosesser kan skape motivasjon, utforskertrang og faglig fordypning. Vår beskrivelse fanger opp hvordan elevenes sanser, engasjement, følelser og refleksjoner aktiveres i skapende arbeid, og hvordan dette fremmer både faglig innsikt og personlig utvikling.
Gjennom dette masterprosjektet ønsker vi også å løfte frem kunst- og håndverksfagets egenverdi, og ikke kun som et verktøy for andre fag eller i tverrfaglige prosjekter, men som et fag som i seg selv gir rom for meningsskapende læring og kunnskapsutvikling. Våre resultater viser at estetisk engasjement gjennom Storyline gir elevene helhetlige læring, som støtter dybdelæring og bidrar til å styrke kunst- og håndverksfagets plass og betydning i skolen.