• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Nordic and Media Studies
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetisk engasjement i begynneropplæringen gjennom kunst og håndverk

Egebakken, Anne Cathrine; Knutsen, Silje
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3199959
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Teacher Education, level 1-7 [264]
Description
Full text not available
Abstract
Dette masterprosjektet undersøker hvordan undervisningsmetoden Storyline gjennom estetiske erfaringer kan muliggjøre dybdelæring i begynneropplæringen. Gjennom et selvprodusert undervisningsopplegg i kunst og håndverk kalt Fargenes Rike, har vi utforsket hvordan elever på 1. trinn kan tilegne seg en dypere forståelse for fargenes virkninger gjennom praktiske, sanselige og skapende prosesser. Fargenes Rike kombinerer fortelling, lek og materialutforsking for å legge til rette for helhetlig læring.

Studien er forankret i aksjonsforskning og en fenomenografisk tilnærming. Observasjoner, samtaler og intervjuer med elever og kontaktlærer danner grunnlag for analysen. Teoretiske perspektiver fra blant andre John Dewey, Lev Vygotskij og nyere teori om sanselig didaktisk design og dybdelæring ligger til grunn for det analytiske arbeidet.

I analysearbeidet har vi identifisert estetisk engasjement som en betegnelse på hvordan elevenes deltagelse i estetiske prosesser kan skape motivasjon, utforskertrang og faglig fordypning. Vår beskrivelse fanger opp hvordan elevenes sanser, engasjement, følelser og refleksjoner aktiveres i skapende arbeid, og hvordan dette fremmer både faglig innsikt og personlig utvikling.

Gjennom dette masterprosjektet ønsker vi også å løfte frem kunst- og håndverksfagets egenverdi, og ikke kun som et verktøy for andre fag eller i tverrfaglige prosjekter, men som et fag som i seg selv gir rom for meningsskapende læring og kunnskapsutvikling. Våre resultater viser at estetisk engasjement gjennom Storyline gir elevene helhetlige læring, som støtter dybdelæring og bidrar til å styrke kunst- og håndverksfagets plass og betydning i skolen.
 
 
 
Publisher
University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit