Om lesepraksiser i den norske barnehagen
Journal article, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3181816Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hoel, T., Fodstad, C., Bjorvand, A.-M. & Stangeland, E. B. (2025). Om lesepraksiser i den norske barnehagen. Nordisk barnehageforskning, Special issue: Lesing med/for/av barn – med relevans for barnehagen, 22(1), 46–64. https://doi.org/10.23865/ nbf.v22.573Sammendrag
Målet med denne studien er å få innsikt i lesepraksiser i norske barnehager slik de kommer til uttrykk i en nasjonal spørreundersøkelse og fem semistrukturerte fokusgruppeintervju med barnehagelærere. I studien forstår vi lesepraksiser som sosiale, og de beskrives i form av interaksjoner mellom individer og deres omgivelser. Studien har fire fokusområder: initiativ til lesing, gruppeinndeling, avsatt tid til lesing og lesested. Sentrale funn er at: (1) Lesing i barnehagen som regel er spontan og barneinitiert. (2) Gruppeinndeling med planlagt og organisert lesing synes å være vanligere på storbarns- enn på småbarnsavdeling. (3) Det er mindre avsatt tid til lesing i form av faste tidspunkt med de yngste enn med de eldste barna. Og at (4) tilgang til eller mangel på gode lesesteder og bøker påvirker barnehagenes lesepraksiser i vesentlig grad. Basert på resultatene konkluderes det med at den vanligste lesepraksisen i norske barnehager er spontan, barneinitiert og i liten grad planlagt, noe som peker mot et behov for å revitalisere prioriteringen av lesing sammen med barnehagebarn.